maandag 10 maart 2008

Bio in mijn huis!


Even een woordje over 'groensels', leveranciers van vezels, mineralen en vitaminen allerhande.
Iedereen heeft ze nodig en eet ze dagelijks (of dat zou toch moeten)
Een heel effeciciënte en niet te prijzige manier van zulks lekkers op je bord te toveren is een abonnement op een groentepakket. Altijd een verrassing, maar dan een leuke.

Groentepakketten zijn kratten met ultraverse seizoens-biogroenten uit eigen streek voor een zeer democratische prijs. Elke week is het even afwachten wat er in de krat zal zitten. Dat zijn soms heel bekende dingen als bloemkool, worteltjes, tomaten, witlof etc, maar soms zit er ook eens iets tussen wat een wenkbrauw omhoog doet gaan. Maar ik moet zeggen, na een tijdje heeft de pastinaak, de koolrabi, aardpeer, warmoes en postelein, geen geheim meer voor mij en mijn stoofpot. Dat je meestal bij de start van een abonnement een boekje krijgt met een woordje uitleg en wat recepten over minder bekende groenten, heeft daar in mijn geval zeker bij geholpen, en anders zet het internet wel op weg... Bij ons zit er ook elke week een blad bij met een woordje uitleg over de inhoud van het pakket en een recept met één of meerdere groenten uit het pakket van de week, wat ook wat inspiratie geeft.

Ik ben dus een fan....
Als ik aan het werk ben als onthaalmoeke geraakt zo een krat vlotjes op een week op (een groot pakket). Nu ik even niet aan het werk ben, voltstaat voor ons gezin van drie en Mauro die (nog) niet echt een gulzige groenteneter is, een groot pakket per 14 dagen. Is er al eens iets dat niet direct opgeraakt, dan maken we er verse groentesoep van.

Zelf ga ik mijn pakketje afhalen in natuurwinkel "De Rank" in St-Gillis, maar zowat overal te lande zijn de pakketten verkrijgbaar, op een vaste dag af te halen in het afhaalpunt van je keuze.
Je kan bij de meeste ook proefpakketten bestellen en het eens uitproberen. Als het je wat lijkt: Niet twijfelen, gewoon doen!
Meer info en adressen van leveranciers en afhaalpunten op
http://www.biodichtbijhuis.be/

En moet er nog bijgezegd dat biologische groenten 'rijker' zijn dan hun 'gewone' broertjes en zusjes en dat door de plaatselijkheid van de teelt de voedselkilometers ook flink beperkt worden?
Je kan ook biologsche groenten kopen in de supermarkt, maar die zijn uiteraard duurder want de winkel moet er ook iets op verdienen en men moet rekening houden met overschotten door schommelingen in de vraag..

1 opmerking:

nele zei

Ik heb me bij De Wassende Maan nu ook een (voorlopig proef) pakket besteld en mijn eerste vandaag reeds afgehaald. ( In de Spinnekop, waar jij vroeger je pakketten ook ging halen ) Ik ben zeer benieuwd naar hoe de rammenas, paksoi en postelein gaan smaken en zag Stijn er ook benieuwd naar graaien. :-) Wordt zeker vervolgd. ;-)