vrijdag 25 juli 2008

de calendula-kip


Vorig jaar kocht ik in het tuincentrum 1 pakje goudsbloem-zaadjes.
Toen de planten in de nazomer hun beste tijd hadden gehad en verdroogd waren, mikte ik de dorre planten in het kippenhok.
Ik dacht dat de kippen de zaden van de bloemen wel zouden lusten.
Maar nee hoor, ik was mis.
Door de regen in het najaar werd de bodem modderig en trappelden de kippen de zaden onder de grond.
De winter conserveerde de zaden goed.
Tot in het voorjaar kleine groene blaadjes kwamen piepen.
En nu, in volle zomer, staan de bloemen weer op hun best.
The circle of life!

En dat vind ik persoonlijk erg prettig.
Sommige kippies zitten ganser dagen op een verdord stuk zwarte bodem.
Omdat onze kippen zo een groot stuk loopruimte hebben geraakt het hier nooit leeggepikt, en nu komt het er dus ook op neer
dat ze goede tuinders zijn.
Ik hoop dat ze dit jaar nadat de bloemen zijn uitgebloemd terug de zaden onder de grond lopen, zo hebben we volgend jaar
weer geniet van een mooie kippenren en lopen de beestje ook dan weer te baden in gouden luxe.

Een ander pluspunt is dat Goudsbloem eetbaar is. Blijkbaar kunnen de bloemblaadjes in cake, omelet, yochurt, soep en zelfs in brood verwerkt worden.
Ik heb het nog niet geprobeerd maar ben benieuwd.
Als die kippies nu ook nog eitjes willen leggen (en de eksters ze niet roven!!) is er volgende week calendula-cake.
Ik hou me er aan.... en breng verslag uit.


2 opmerkingen:

Mama van drie zei

je kan er ook medicinale bereidingen mee maken of cremekes en zalfkes. Calendula is voor alles wel goed. leuk zicht jouw kippen tussen de goudsbloempjes.

Sabine zei

Wie weet komt dat er nog wel eens van... Heb er al het een en het ander over opgezocht om er zelf zalf van te maken, maar dat zal voor een volgende zomer zijn denk ik. Voor het moment weinig energie voor ;-)