dinsdag 19 augustus 2008

Contrasten





Het einde van de vakantie is alweer in zicht en als ik even naar buiten kijk zou ik zowaar ook gaan geloven dat de zomer reeds op zijn einde loopt.
Enkele collega-onthaalmoeders genieten op dit eigenste moment van een welverdiende vakantie na een drukke zomer. En dat lukt altijd het beste als ze weten dat hun oogappeltjes in goede handen zijn, vandaar dat ik een tijdje geleden al telefoon kreeg om voor vervanging te zorgen tijdens de congé. Ik had me wat voorgenomen om het dit jaar niet te doen, maar wat tijd te nemen en het rustig aan te doen, maar uiteindelijk... ben ik ook altijd blij als iemand mijn kapoenen in nood even wil opvangen (bv als ik ziek ben, op congé of in zwangerschapsverlof).
Dus steekt Moeke Sabine deze week en volgende week een tandje bij zoals ze zeggen, met drie extra kapoenen.
En het is leuk, maar toch even wennen. Mauro is blij met eens nieuw volk over de vloer, en ik ben ook wel content van nieuwe mensen te leren kennen.
Maar het doet me toch even stilstaan bij de verschillen die er soms zijn en soms is het ook ronduit grappig.
Ons warm water marcheert nog steeds voor gene meter (daar komt hopelijk vanavond verandering in) en ik moet dus voor de afwas een kom water op het vuur opwarmen. "Amai seg, hebde gij hier geen warm water?" "Jawel, in de kom" "Wij hebben thuis écht warm water hoor, uit de kraan"

"Moeten wij hier echt water drinken"
"Ja hoor"
"En wanneer komt de cola dan?"
"Niet. Ik heb geen cola"
"Allee da kan niet. Waarom hebde gij geen cola?"
"Amaai, van ons mama krijgen wij dat wel ze"
"En bij ons echt moeken hee, daar krijgen wij frietjes, wanneer gade gij frietjes maken?"
"mmm... ik denk niet dat ik frietjes ga maken, ik maak liever gezonde dingen.Misschien moet je eens aan mama vragen om frietjes te maken."

-Ubi krijgt borstvoeding-
"Wa doede gij nu?"
"Ubi melk laten drinken"
"Zit daar melk in? Da kan toch nie?"
"Jawel, mamamelk"
"Nee, melk komt van de koe! Komt daar echt echte echt melk uit? Baby's krijgen toch een papfles?"
"Ubi krijgt borstmelk, da's heel gezond"
"Amaai da moet ik ies zien. Past ies op, dan kom ik ies kijken"

En zo leren de kindjes hier dingen en leer ik hier dingen, vooral ook over mezelf, en mijn eigen evidenties.
Dat is wel tof.
Het is ook leuk om te zien dat ouders content zijn om een vervanging gevonden te hebben, en om te merken dat al bij al de kindjes zich hier toch vlot aanpassen, want het blijft hier toch een andere omgeving en "moeke Sabine, da's wel een beetje een rare". *écht?* En de onthaalmoekes-met-congé die kunnen ook met een gerust hart op reis, dus iedereen content.

3 opmerkingen:

Mama van drie zei

hahah hoe mooi verwoord. Mja ik denk dat er weinig onthaalmoeders zijn die het anders aanpakken zoals jij doet, dikke duim daarvoor hoor! Ik wou dat mijn onthaalmoeder ook zo was, maar ja dat kies je niet hé. Meestal ben je al blij als je "al" een plaatsje gevonden hebt.

Doe zo verder Sabine!

Sabine zei

Da's waar! Meestal mag je inderdaad al content zijn als je plaats hebt. Zelfs als onthaalmoeder ben ik er grote voorstander van dat er nog véél collega's zouden bijkomen, zodat iedereen echt de keuze heeft om zijn kindjes naar iemand te brengen waar het echt mee 'klikt'. Als onthaalmoeder is het ook het prettigste om samen te werken met mensen waarmee je dezelfde visie deelt, en uiteindelijk komt die goede samenwerking vooral de kindjes ten goede!

Ingrid zei

Ik ben heeeeeeel blij dat kindjes bij moeke Sabine geen cola en geen frietjes krijgen :D
En donderdag veggiedag vind ik ook heel tof! :)