vrijdag 15 augustus 2008

Donderdag veggiedag (5)

Gisteren probeerde ik een receptje uit, uit het boek "Vegetarisch genieten" van de KAV. Ik maakte pompoen-aubergine-stoofpotje met kokos.
De belangrijkste ingrediënten staan al in de recept-titel. Doe daar nog wat aardappel, gember, ui en knoflook bij samen met wat kruiden en je bekomt een heel lekker stoofpotje.
Ik ging bewust op zoek naar een lekker gerecht zonder zuivelproducten, aangezien één van de onthaalkindjes daar intolerant voor is. En kijk: de enige gebruikte melk was kokosmelk.

Kleine evaluatie: het was de eerste keer dat ik dit uitprobeerde en voor mij persoonlijk mocht het iets pittiger zijn, maar voor kindjes is het ongetwijfeld een smaakvolle en milde kennismaking met oosterse smaken.
Qua opkuis viel het ook goed mee. De kokosmelk bindt goed, dus het wordt een mooi 'papje'. Voorzie wel grote slabben, want de kleur is wel opvallend :-)


Ik heb dit stoofpotje geserveerd met basmatirijst waar ik een kokos-sesamstrooisel had ondergeroerd, een ideetje uit datzelfde boek. Dat was wel een topper. Het geeft gewone rijst meteen dat tikje meer en het is absoluut makkelijk te bereiden: 1 kl gemberpoeder, 1/2 kl komijnpoeder, 1/2 kl korianderpoeder , 1el zeezout, 100gr geraspte kokos en 50gr sesamzaad samen roosteren op een droge pan en klaar is kees. Deze hoeveelheid is wel om meerdere keren te gebruiken (jammer dat dat er in het boek niet bijstaat) maar het valt hier zo in de smaak dat dat zeker het geval zal zijn.
Het restje van dit rijstmengel dat ik in de koelkast had bewaard deed vandaag ook nog dienst, en ik moet zeggen: ook koud is dit berelekker. Probeer het en je wilt je rijst nooit meer 'gewoontjes'.

Geen opmerkingen: