woensdag 17 september 2008

Adukibonen-burgers

Dat het extreem simpel is om je eigen verantwoorde burgers (vleesvervangers) te maken heb ik de laatste weken ondervonden, remember de ballekes in tomatensuas en de linzenkroketjes? Vandaag deed ik er nog een schepje (burgertje, haha) bovenop en maakte ik een Adukibonen-burger. Geen bronvermelding, want ik verzon het helemaal zelf. Eigen stoef stinkt, maar Nigella Lawson doet het ook: "They were fabulous!"

Ik gebruikte
*150 gr adukibonen, 12u op voorhand laten weken en een uurtje op een zacht vuurtje gaar pruttelen
OF het zal ook wel gaan met een blik adukibonen van 300g, uitgelekt (nog niet uitgeprobeerd)
*een halve paprika, in grove stukken 1 min in de microgolf gegaard (zonder water toe te voegen)
*2 sneden geroosterd brood, fijngemaakt met de mixer (paneermeel als het ware)
*een beetje peterselie, fijngemaakt
*1 el kippekruiden
*1ei
* een beetje gemalen kaas
*1 el amandelpoeder
* 1 kl sesamzaad

De bonen en de paprika fijnmalen met de mixer en alle andere ingerdi├źnten erbij doen en burgers van maken. Zo simpel is dat. Ok, het vraagt een beetje voorbereiding met dat weken enzo, maar echt intensief is het niet. Ik had nog nooit van Adukibonen gehoord en toen ik ze in de natuurwinkel zag liggen nam ik ze mee om mezelf weer een uitdaging aan de hand te doen. Als je geen adukibonen vindt kan je het volgens mij net zo goed met andere boonsoorten doen. De week- en gaartijd kan dan wel wat anders zijn, maar dat vertelt het etiket u dan wel.

Ik at het samen met de kindjes vandaag met verse boontjes uit de tuin (waar ik die andere helft van de paprika samen mee mee liet garen: heel lekker) en met bulgur. Dat alles samen was een heerlijke en verantwoorde maaltijd waar echt alles in zit wat geadviseerd wordt in de 'schijf van vijf'. Er werd heel veel gegeten, dus ze waren uitgehongerd of het was heel lekker, of beide. Dat zag er ongeveer zo uit:




Geen opmerkingen: