donderdag 11 september 2008

Kleine wasjes, grote wasjes...



... komen uit een... linnenzak

Een tip voor alle onthaalmoeders te lande:
Overkomt het u wel eens dat je 's avonds na een zeer drukke opvangdag t de vuile t-shirt van Bertje in de tas van Jantje en de ongelukjesbroek van Liesje in de tas van Els stopt?
Of dat in de tas van Loes de trui met vlekken van het middagmaal in aanraking komt met de nog propere reservekledij?

Welnu: zet je stikmachine op de tafel, placeer je voet op het pedaal en schuif een fanatiek fleurig lapje stof onder de naald door, dat je alsdusdanig omtovert tot een linnenzak. Met enige fantasie naait u ook op elk zakje de naam van het kind in kwestie waarvoor het zal gaan dienen. Alweer een tip: Vilt vind je in alle mogelijke kleuren en rafelt niet ;-)

Zo doe ik het en het werkt! Ieder kindje heeft hier zijn eigen linnenzakje. Weg dus met die vele plastic zakjes waarin natte kledij nog extra muffig wordt.
Bovendien hebben na de opvangperiode de kindjes nog steeds hun eigen originele zak als ze op logement gaan. En nog bovendiender bespaart het me tegenwoordig ook op inpakpapier als ik op kraambezoek ga bij toekomstige onthaalkindjes... hun cadeautje wordt verpakt in hun linnenzakje. Handig en niet moeilijk.

Graag gedaan.

:-)

5 opmerkingen:

Mama van drie zei

Hoe leuk gevonden Sabine! Jammer dat ik niet kan stikken(heb ooit eens naaien voor beginners gedaan maar dat was niet echt een succes, de nieuwe naaimachine staat bijgevolg ongeopend op zolder :-)

Maar euh is vilt eigenlijk wasbaar? Ik zou het dan eerder in badstof maken, weet niet hé.

Wens je een prettig weekend!

Groetjes
Ilse

Sabine zei

Dag Ilse,

Oefening baart kunst, dus misschien toch die machine eens van de zolder halen? En anders ne keer op curus komen, al ben ik ook weer niet zo een krak ;-) In Gent heb ik vroeger nog een jaartje elke dinsdag naar de naailes geweest, en ik trek me nu wel uit de slag, maar echt fantastisch zou ik het niet noemen.

De vilt die ik gebruik om namen op te naaien is knutselvilt en dat lukt goed om dat mee te wassen hoor. Natuurlijk moeten die zakjes ook niet elke week in de was dus dat zal wel helpen. Soms wordt het na een tijd wel iets 'wolliger' maar niet van dien aard dat het lelijk wordt ofzo.

Als je je motivatie wil hervinden om zelf knutseldinges te maken, moet je eens gaan zien op de site van Mme Zsazsa, das pas echt 'af' wat die doet, daar verbleekt mijn linnenzakje bij :-)
http://madamezsazsa.blogspot.com/

Mama van drie zei

Hm ja, ik zal eens op cursus komen, maar dan wel voor beginners :-) Ja die website van Mme Zsazsa ken ik, ik lees ze ook dagelijks. Zij kan heel erg mooie dingen maken.

Ah ja, momenteel heb ik ook niet zoveel tijd met drie kinderen, is best druk dus als ik later oud ben :-) komt het er misschien nog wel van.

Groetjes
Ilse

PS even offtopic, ik zou graag eens een cake proberen te maken met moutstroop ipv rietsuiker, denk je dat dat zou lukken? Hoeveel zou ik daar dan moeten van bijdoen?

Sabine zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Sabine zei

Ilse, ik denk dat dat zeker mogelijk moet zijn, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit met moutstroop heb gewerkt, je reikt me hier een uitdaging voor de toekomst aan ;-)
Als ik een goed recept vind of uitdokter laat ik het weten.


En dat van de tijd om te naaien/experimenteren/prusten, ik ken dat: ik heb er maar twee maar dat duurt hier ook een eeuw vooraleer ik dat nog eens kan uithalen.