maandag 1 september 2008

La Dolce Vegan!

Da's de titel van een vegan kookboek dat ik een paar maanden geleden kocht, maar waar ik werkelijk nog niets mee gedaan heb. Niet omdat de recepten niet goed of lekker zijn, maar omdat ik een beetje lui was om de ingrediënten van amerikaanse maten over te zetten naar europese. Al die cups, ik werd er moe van als ik er nog maar aan dacht :-)
Maar hoewel een maandag na een druk ardennen-familie-weekend ook kan tellen qua "moe" ben ik er vandaag toch eens in begonnen.

Ik maakte "Lindsey's peanut butter cupcakes", ook al omdat ik hier nog met een pot pindakaas stond die eens op mocht en waarvan de bodem nog niet in zicht was. Wás hee mensen, want die cupcakes van Lindsey die gaven vonken in de keuken. Ze waren nog niet eens helemaal afgekoeld of de helft was al ribbedebie, hoewel die pindakaas-pot toch een beetje het bewijs was dat we eigenlijk toch zooo zot nog niet zijn van dit product.

De opvangkindjes vonden het ook heel geslaagd, en ze hadden vanmiddag flink alles opgegeten, dus het mocht bij het vieruurtje.

Hieronder het recept in europese maten:
100 gr bloem
80 gr suiker (ik nam bruine rietsuiker)
1 tl bakpoeder
een snuifje zout
2 el pindakaas
3 el margarine
1 grote banaan
80ml soyamelk

Bloem, suiker, bakpoeder een zout doorheen roeren. Met de blender de rest van de ingrediënten tot een glad beslag mixen. Het bloemmengsel erbij et voila... Genoeg deeg voor 12 cakejes!
Er kunnen nog wat chocoladeschilfers op voor het bakken maar ik deed het zonder en dat was ook prima zo.

Experiment geslaagd!

En op de foto, zie je ook een beetje de gloed van de lager hangende zon op een september-vooravond... De zomer neemt al zachtjes een beetje afscheid...

Geen opmerkingen: