zaterdag 6 september 2008

To werp weg or not to werp weg

Een 4-tal weken na ons voornemen om minder afval te gaan produceren, kan ik met enige trots zeggen dat we nu pas onze restafvalzak vol hebben zitten. Dat wil dus zeggen dat we met minieme inspanning ons restafval al hebben gehalveerd! (1 zak op 4 weken ipv 1 zak op 2 weken)
Dat komt vooral door het feit dat we geen yochurt meer in potjes kopen denk ik. Dat waren toch al gauw 4 a 5 potjes per dag.
We kopen nu in de natuurwinkel biologische yochurt in een statiegeld-fles en zijn heel tevreden over dit systeem. Gemengd met zelfgemaakte confituur of vers fruit, is dit zeer lekker en zeker voor Mauro gezonder dan de petit-gervais-toestanden. Hij vindt dit minstens even lekker. Aangelengd met een beetje melk is dit ook lekkere drinkyochurt.

Wat betreft onze PMD-zak, die is nog maar halfvol op die tijd omdat we geen platsic flessen meer hebben gekocht en de melk ook niet meer uit brik komt.

Vanmiddag heb ik van héél veel appeltjes uit de tuin van tante Jeanine appelmoes gemaakt. Mijn mit (= grootmoeder) verzamelt sinds jaar en dag botervlootjes, en deze waren vandaag heel erg handig om de appelmoes in te vriezen. Zo hebben we het hele jaar door lekkere appelmoes, in handige porties!
Zelf kopen we (omdat ik graag gebak maak en het dus veel nodig heb) margarine in pakken van 1kg. De dozen waar dat in zit zijn ook zo gemaakt dat er geen afval bij komt kijken, ze zijn perfect bruikbaar om soep voor 2 personen in de vriezen!

Geen opmerkingen: