vrijdag 24 oktober 2008

donderdag veggiedag (9)

We zijn hier weer met de donderdag veggiedag-inspirationele-tips!

In de opvang waren er gisteren geen grote peuters, dus zie hier een goed ideetje voor sloebers één tot anderhalf jaar oud die nog geen te grote brokken kauwen bij gebrek aan een volle mond tanden maar die toch al iets lekkers weten te appreciëren:

Ik maakte een prakje van gestoomde gele wortel met aardappel en een beetje kruidenkaas en gaf dit met fijngesneden stukjes quorn-filet.
Kruidenkaas is een lekker en redelijk gezond alternatief om een gerechtje of puree wat meer smaak te geven zonder meteen naar zout en peper te grijpen. Als afwisseling mag het er best wel zijn!
Quorn-stukjes worden dan ook weer door bijna alle kinderen gesmaakt omdat ze zeer mild zijn van smaak en makkelijk te kauwen.



Voor mijzelven was er verse kervelsoep. De eerste keer dat ik kervelsoep maakte! Maar er zat een hele bos kervel in mijn groentepakket en heb dus wat geëxperimenteerd. Lekker! Gaat er iets boven verse soep op een koude dag?

Voor verse kervelsoep:
Een ajuin snipperen en glazig stoven. Een kleine fijngesneden prei toevoegen in de pan en wat water. Even laten sudderen met een lauriersblaadje of twee. Intussen 300 gr aardappellen schillen en in stukjes snijden. Toevoegen, samen met een liter water. 25 minuten laten doorkoken. Laurier verwijderen. Mixen met de staafmixer en nog eens 5 minuten laten doorkoken. Kruiden naar wens met wat bouillonpoeder, peper en zout of andere kruiden. Op het allerlaatste 50 a 75 gr fijngehakte kervel toevoegen en nog even laten pruttelen alvorens (eventueel met wat gersapte emmentaler) op te dienen. Smakelijk! (met de prei en de ui kan je ook wat selder laten meestoven maar dat had ik nu niet meteen in huis en zonder is het ook héél lekker)






De allerkleinsten eten eigenlijk altijd nog vegetarisch voorlopig. Zij kregen een papje van aardappel en prei, tomaat en courgette.



En vanmiddag eten de peuters ook een veggiemaaltijd.... benieuwd wat ze zullen vinden van de aardappel-paksoi-frittatta. Als ik nog tijd heb zal ik vanavond verslag uitbrengen :-)

2 opmerkingen:

kirsten reemers zei

Amai, jij steekt echt wel tijd en variatie in jouw menuutjes. Ik moet bekennen dat ik mij beperkt tot de traditionele gerechtjes: wortelen, broccoli, spinazi, courgette, aubergine, witlof, bloemkool, ... Aardappelen (af en toe eens rijst of pasta) en dan vlees (kipfilet, kabeljauw, kalkoenfilet of kalfslapjes).

Zelf ben ik niet zo'n keukenprinses en meestal staat mijn man achter het fornuis, dus dat zal ook wel een rol spelen.

Vandaag, vrijdag, mijn vrije dag!

Veel groetjes
Kirsten

Sabine zei

Kirstenn geiet maar van je vrije dag, kan eens deugd doen hee.
Ik probeer inderdaad veel variatie in het eten te steken, maar soms eten we ook heel gewone dingetjes hoor :-)
En van dat tijd erin steken: dat valt echt reuze mee, ik sta voor de speciale dingen echt niet langer in de keuken dan voor 'gewone' zaken. De enige extra tijd die erin kruipt is ideetjes opzoeken, maar dat doe ik vaak de avond voordien al, of op het moment dat we ons boodschappelijstje maken.
Goed weekend en merci voor je berichtje!