dinsdag 14 oktober 2008

Inspraak voor ouders?

Vandaag op onzen hof:

Mijn vou (=vader), zijnde de pit (=opa) van Mauro, kwam Mauro halen voor een ritje. Spannend! Ze kwamen thuis met een dwergkonijn en een Steense Rat (cavia).

Mauro wreed content, want had er ook nog een klein zakje snoep bijgekregen. ("Wel lekker, niet gezond, mama.") én hij mocht het konijn, dat nog wat schuchter was, een wortel geven...wat het gretig aannam.

Een échte verrassing was dat niet in feite, want vorige vrijdag was hier al een zelfgeknutseld fraai huisdierenverblijf aangeland namens dat zelfde mansperoon in wie ik mijn biologische oorsprong deels vind.

De vraag van de dag is dus: in hoeverre hebben ouders van peuters, kleuters en ouder, nog inspraak in de hoeveelheid zielen er op het erf verkeren?
Het antwoord in mijn geval is simpel: bitter weinig. Je kiest er als koppel voor om een kinderzieltje te laten ontstaan en groeien in de moederschoot. Langzaam maar zeker vergroot dat kindeke zijn territorium en... daarna volgt een exponentiële groei van kloppende harten op het landgoed waarop je je stulp trachtte in te richten.
Ten huize Arbijn wil dat zeggen: van enkel een man en een vrouw in maart 2006, toen we ons huis kochten, naar 1 man + 1 vrouw + 2 jongens + 3 kippen + 2 geiten + 1 konijn + 1 cavia half oktbober 2008. Niet slecht als je het zo eens op een rijtje zet, niewaar.
En je moet weten: Kippen waren eerst kuikens, kuikens die Mauro kreeg van de paasklokken (meine schwester) en geiten waren een cadeau van peter Wim aan Ubi, zijn petekindje en nu dus een dwergkonijn en een cavia van de pit voor zijn twee kleinkinders.
I wonder what comes next. U kan alvast aandelen bestellen van onze populaire kinderboerderij in wording, misschien dat u dan wél inspraak krijgt tijdens de algemene vergadering. U kan het maar hopen... :-)

Maar ach, ik vind ze ontzettend lief en schattig en als de kinders er blij mee zijn, ik ook. Mijn vader zal op tijd en stond op het erf geroepen worden ter vervanging van oude kranten en een bedje vol stro. En zo lang niemand mij ertoe dwingt om dieren ìn mijn huis aan te nemen, kan het er allemaal nog wel bij. (Ik heb hier overdag al een stuk of 5-6 aapjes in huis rondlopen, dus ben daar wel even mee bezig)

Later post ik nog wel eens een fotootje van onze nieuwe gasten, ik laat ze nog even met rust, zodat ze het hier een beetje gewoon kunnen worden.... dat dan weer wel.

3 opmerkingen:

Ingrid zei

En welke namen hebben zij gekregen? Onze konijn heet Otto en alle konijnen zijn voor Senne Ottos :)

Sabine zei

Da's nog een interessante kwestie. Ze zijn nog naamloos. Eerst zou het konijn Jakkebie heten, een verbastering van Jacobus. Maar het blijken nu twee meisjes te zijn. Alle suggesties zijn welkom!

Ingrid zei

Tja, onze Otto was in het begin Lotta :D Na een paar weken kwamen wij te weten dat zij eigenlijk hij is en hebben hem een nieuwe naam gegeven :D