woensdag 19 november 2008

De kip en het ei

Een van onze buurvrouwen bakt meermaals per week frietjes, vooral in de winter.
Zo danig veel zelfs dat we gerust kunnen zeggen dat we het zo niet meer hebben met onze buurvrouw. Zoveel frieten vinden we namelijk niet gezond.

Wat de buurvrouw zelf eet, dat is uiteraard haar zaak. Maar... ze bakt die dingen voor de vogeltjes.
Of ik zou beter zeggen: vogels.
In al haar dierenliefde besluit ze dat een beetje vet in de winter de vogels helpt om sterk te blijven. Daarin heeft ze gelijk. Maar of frietjes bakken daartoe de beste oplossing is, stel ik serieus in vraag. En frietjes in vraag stellen is bij deze haar dierenliefde in vraag stellen en dat mag niet, dus botsen we op een muur.

Wat mijn probleem met alle frietenbakkende dierenvrienden is, is dat ik nog nooit een klein musje, meesje, roodborstje met een friet heb zien vliegen. Die dingen zijn namelijk te groot, te lomp en te zwaar en niet verteerbaar voor zo een klein dier. Bovenvernoemde -hier overwinterende- diersoorten zijn veel meer gebaat bij een mezenballentje, een netje pinda's of gewoon wat zaden in een vogelvoederhuisje.

De frieten en andere grote voedsels hebben dan weer wel een grote aantrekkingskracht op allerlei andere vogels,.... vogels die die bijvoedering eigenlijk echt niet nodig hebben, zoals daar zijn eksters en meeuwen. Eksters en meeuwen zijn alleseters en verorberen dus ook vrolijk de frietjes van mevrouw. Eksters en meeuwen blijven hier na de winter dan ook zitten en verorberen even vrolijk de eieren en pasgeboren jongen van de kleinere vogelsoorten.
En des winters, als mevrouw eens een dagje wat minder eten strooit of eens geen frieten bakt, dan zitten die grote vogels hier te wachten op Godot met een knorrende maag en waar nemen die dan hun toevlucht toe? Jawel,... mussen, roodborstjes, etc of (uiteraard zou ik bijna zeggen) de eieren van onze kippen.
Wij waren dan ook verheugd gisteren toen we een ei in ons kippenhok aantroffen. Het eerste ei in maanden dat de eksters niet hadden geroofd.

Want hier resideren dan ook enorm veel eksters in de bomen in de buurt. Ze zijn blij met al die roomservice, dat bespaart hen de moeite van het eten zoeken. Dat wij ze liever kwijt dan rijk zijn en er soms op sakkeren (vooral dat ze met zo veel zijn - want ze hebben geen natuurlijke vijanden hier in de streek, ik heb in gene tijden nog een buizerd gezien) dat vind buurvrouw dan weer gemeen van ons.

Voor alle duidelijkheid: ik ben een grote dierenvriend, ik ben alleen een beetje kieskeurig bij het uitpikken van mijn vrienden.

Nu, ik hoop dat ons voederhuisje dat vorig jaar nog druk bezocht werd, ook dit jaar nog succes heeft bij de kleinere vogels en dat ons nestkastje weerom een bewoner krijgt. Wij zullen binnenkort als het gaat vriezen opnieuw mezenballetjes hangen om de kleine vogels te helpen overwinteren en om ze met onze kindjes (en de opvangkindjes) te bewonderen. Ik hoop echt echt echt dat hier nog genoeg kleine vogels overblijven. Als iemand nog een buizerd te veel heeft, laat hem dan maar los boven de vondelbeek in Lebbeke ;-)


Ik telde vanmorgen maar liefst elf meeuwen open boven de tuin van onze buurvrouw en onze tuin.

3 opmerkingen:

Ingrid zei

Tja, de buren... goede relaties hebben is belangrijk maar soms niet mogelijk.
Wij hebben zelf een probleem met een buurvrouw die alle katten van de buurt eten geeft en buren van de andere kant die zelf ook niet meer weten hoeveel katten zij hebben. Resultaat - kattenkak op onze terras en plattedaken. En wij kunnen er niets aan doen :(

Sabine zei

Jak, dat lijkt me echt niet fijn. Katten kunnen wel lief zijn, maar trop is te veel.
Misschien helpt het om kattekruid aan te planten, ik weet het niet...

cica zei

Oei , ik zou er toch ook niet om kunnen lachen. Ocharme voor de kleine vogeltjes die in zo'n periode écht wel extra voeding kunnen gebruiken.

Ook hier hangen er al enkele bolletjes in de tuin. Van grote vogels hebben we geen last en daardoor zien we veel roodborstjes en mezen naar de lekkernijen komen. Al een geluk dat niet iedereen zo'n bizzarre gewoontes erop nahoud.

Helaas geen buizerd ter beschikking , anders stond ik er direct.