woensdag 12 november 2008

Het verhaal van konijn een cavia en nog een konijn en...

Het verhaal van Konijn en cavia kon u enkele weken geleden al lezen. Voor wie niet mee is, kort samengevat: de pit van Mauro besloot dat we dringend nood hadden aan een dwergkonijn en deed daar ik één gulle beweging een cavia bovenop. De mededeling was dat we naar vrouwennaampjes moesten zoeken want dat het "twee wijvekes" waren. En dat terwijl we echt stoere namen hadden bedacht.

Een dikke week later krijg ik een smsje van een mama van een opvangkindje die hier in de vakantie was geweest. De vraag was of ik misschien asiel kon verlenen aan een heel lief konijntje van haar moeder. Die had er namelijk wat te veel en zocht lieve verzorgers voor haar knuffelkonijn. Hoe kon ik daar nu neen tegen zeggen? Ik ging akkoord, maar enkel onder de voorwaarde dat het een vrouwtje was, want ik wou bespaard blijven van een heel nest konijnen. Ik wil namelijk toch nog een klein beetje het gevoel hebben dat ik nog iets te zeggen heb over de hoeveelheid dieren op mijn kinderboerderij.

Zo gezegd zo gedaan, de lieve dame brengt mij een konijn. David neemt de doos met het dier aan en brengt het naar de garage om het bij de andere dieren te zetten (het dwergkonijn en de cavia)
Het dwergkonijn snuffelt aan het grote konijn, en even lijkt het er op dat dat snuffelen er is als kennismaking.
Maar nog geen twee seconden later gaat het dwergkonijn over tot nog een ander soort kennismaking. Hij gedraagt zich plots als een mannelijk dwergkonijn dat al een tijdje opgesloten zit bij een vrouwelijke (te kleine) cavia en al zijn frustratie heeft opgespaard om... je snapt me wel. 3 keer na elkaar nog wel. 3 keer....

David komt terug de woonkamer in met dat heuglijke nieuws en vraagt zich luidop af of dat normaal gedrag is voor een vrouwtjeskonijn.
Ik neem de telefoon, bel mijn vou:
"Seg vou, da konij da ge hier gebrocht et.... hoe zeker zijde der van dat de een vraaken es?"
"Kpeisekik da manneken"*
"Da konijn doed ewa oardig, nou dammen der een ander konijn bijgezet emmen. Kzal verzekerst een nief extra kot moeten mouken" **
"As da echt gebeurd es zijde al lang te loat, bespoard ou de moeite"
en daarna komt bij niet meer bij van het lachen want hij vind dat grappig.

Vorig weekend komt mijn vader hier dan patatjes brengen, pakt het beestje vast en beweerd dat ze 'goe vol' zit.

En nu, vind het potentieel zwanger konijn, dat het tijd word om de cavia het hok uit te pesten. Misschien wil ze geen pottenkijkers bij een bevalling, misschien is het gewoon een niet-zwanger-slecht-karakter dat het plots niet heeft voor cavia's.
In ieder geval: dat hok delen met de konijnen was niet zo echt fijn meer voor de cavia.
En dat terwijl mijn vou nog zo beweerd had dat dat perfect samen gaat: cavia's en konijnen en dat mijn eigen pit dat gans zijn leven zo gedaan heeft en dat een cavia in de stal de muizen weghoudt van de voorraad stro een hooi.
Dus lieve mensen: als ik nog eens op punt sta om iets voor waar aan te nemen wat mijn vou vertelt: hou mij tegen. Ik verwacht bij de eerste vrieskou dan ook een muizenplaag tussen het stro in mijne stal.
De cavia zit dus intussentijd te wachten op een groter kot in een hamsterhok dat ik hier nog staan had op mijn zolder. Klein, maar veiliger dan bij de konijnenkoningin.

Nu is de grote vraag of het konijn zal werpen.
Ik zou het begot niet weten. Iemand die een echt goed oog heeft in de geslachten der dieren, die mag het mij komen vertellen... Hoe zit dat nu met dat dwergkonijn: is dat nu een manneke of een vrouwke? En indien van toepassing: is het grote konijn echt bezwangerd geraakt?
Het antwoord zal zich openbaren rond 29 november (tenzij we er vroeger uit zijn hoe dat zit natuurlijk) want dan zit de draagtijd van 30 dagen voor de moeder er op en worden er eventueel jongen geboren.

Intussen heten de konijnen dominiek en paskal. Nèm.

To be continued....


* dat ik het niet zag aankomen: al heel mijn leven zegt hij "manneken" tegen mij. Hij is -hoe dit ook aflooopt- niet de geschikte persoon voor geslachtsdeterminatie bij nader inzien.
** ik spreek in het echt niet zo plat, maar mijn vou vaak wel. (het is hem vergeven)

Geen opmerkingen: