donderdag 20 november 2008

Sabine en de spruitjes


Al heel mijn bewuste leven verafschuw ik spruitjes. Ik weet niet goed waarom, misschien dat iemand me dat ooit eens heeft aangepraat of dat ik meeging in de gangbare opvattingen onder kinderen dat spruiten vies zijn.

En dan vandeweek: spruiten in ons biopakket. Geen probleem: alles wat ik zelf niet lust, serveer ik aan de onthaalkindjes omdat ze alles moeten leren eten (klinkt hypocriet, ik weet het, maar het is niet omdat ik het zelf niet lust dat ik een ander moet opzadelen met mijn vooroordelen, nietwaar)
Vandaag was het dus spruitjesdag.
Vaststelling 1: veel zieke opvangkindjes (thuis), waardoor voor het middageten (Ubi buiten beschouwing gelaten) ikzelf alleen overbleef met 1 kindje
Vaststelling 2: een ganse zak spruitjes voor 1 kind klaarmaken is de moeite niet. Dus: of ik geef ze aan de geiten of ik eet zelf mee de spruiten op.
Biogroenten kopen om ze direct aan de geiten te voederen: niet de bedoeling.
Dan maar zelf mee spruiten eten, in mijn achterhoofd houdende dat er enorm veel vitamine c in zit. En een groot glas water bij de hand om de spruiten door te spoelen.

Na een gans-grote schep spruitenpuree ben ik nog een terug gegaan naar de pot. En nog eens en nog eens.... man man man wat zijn spruiten -in spruitjespuree- lekker!
Waarom oh waarom heef het 27 (het eerste jaar telt niet mee) jaar geduurd voor ik spruiten kon appreciƫren? Ik denk dat het komt omdat ons moeder (hoewel een zeer kundig kokkin) de spruiten altijd op dezelfde manier klaarmaakte. Lustte je dat niet, dan had je pech... Zo heb ik ook nooit vanzeleven witlof gelust, tot ik alleen ben gaan wonen en een recept heb (uit)gevonden waar nu ook mijn man en kind dol op zijn. Wat dat is, verklap ik een volgende keer wel, als er witlof in mijn pakket opduikt.

En uiteraard, het is donderdag dus veggiedag, en voor het eerst probeerde ik de nieuwe licht gekruide gepaneerde sojafilets van alpro uit. Ze zijn niet voor elke week te gebruiken in de opvang, daarvoor zijn ze iets te duur, maar ze zijn wel zeer te pruimen.
En morgen is het stiekem nog een veggiedag in de opvang... de linzenkroketten worden dan opnieuw klaargemaakt, die zijn al een vaste waarde aan het worden wegens: zeer budgetvriendelijk maar vooral zeer lekker. Intussen zijn er al veel fans hier!

En nu moet u me excuseren, mme Zsazsa heeft een pompoenmuffin gemaakt en ik moet dringend eens gaan spieken hoe dat moet... Ik laat het nog weten als ze gelukt zijn...

2 opmerkingen:

tijdtussendoor zei

Van de week ook voor de eerste keer de alproburgers uitgetest, ik vond ze erg lekker!

inge zei

Hmmm, spruitjespuree met spekjes... Overheerlijk!