woensdag 14 januari 2009

Raar...

Een paar dagen geleden las ik in een tijdschrift een artikeltje over een koppel met kinderen dat afsprak met nog een ander koppel met kinderen om samen een vakantiehuisje te delen. Hoewel het vrienden waren en de kinderen het goed met elkaar konden vinden bleek de vakantie een enorme tegenvaller. Het koppel dat de reis beschreef was van mening dat kinderen wél chips en cola en TV a volonté mochten hebben en hun reisgenoten hielden er een andere mening op na, die hun kindjes mochten enkel water met diksap drinken en fruit of een gezondere koek en men zag vakantie als kwali-tijd met elkaar ipv naar tv kijken. De manier waarop het koppel dit beschreef was alsof er niets afschuwelijkers was als diksap-ouders...
't Is mij een beetje in mijn vel gaan zitten omdat ik denk dat ik ook zo een diksap-ouder ben en dat ik dat nog wel een tijdje zal blijven. 'k Zou het zonde vinden moesten er mensen daarop zo hard afknappen dat ze een reis vervroegd stopzetten.
Ik zat er wat mee in, met de vraag of ik dan door andere ouders als zo een freak zou worden bestempeld en indien ja, of me dat eigenlijk wat kan schelen (wel dus, anders zou ik daar niet al een paar dagen over aan het nadenken zijn)
Bij deze een oproep: maak u bekend, diksap-ouders! Geef mij het gevoel dat dat niet vreselijk is en dat ik niet alleen freakerig ben.


ik bedoel het niet zielig!

7 opmerkingen:

Ingrid zei

Tja, ik denk dat wij ergens tussen de twee zitten. Af en toe (bv als wij op bezoek gaan) mag Senne wel snoep en co eten, maar thuis meestal ene keer in't weekend.
Sommige mensen vinden dat raar dat hij geen chocolade mag en zelfs geen Nutella elke dag.
Ik snap niet, waarom hij dat elke dag zou moeten eten :/
Ik denk dat als hij naar school gaat zal het verschil meer merkbaar zijn (dat hij fruit meekrijgt en sommige andere kinderen koeken met chocolade).

Sabine zei

In de peuterklas waar Mauro gaat mogen ze geen koeken met chocolade meedoen en 2 keer per week (op maandag en woensdag) mogen ze zelfs geen koek meedoen, maar moet er fruit in het tasje zitten. Ik ben eigenlijk wel heel blij met die regeling! (want ik denk ook wel dat als hij andere kindjes altijd chocoladekoeken zou zien eten, hij er ook naar zou vragen)

Ingrid zei

Dat is wel goed.
Wat mij een beetje verbaasd zijn de menu's van vele kleuterscholen (op hun websites) - kindjes krijgen elke week frietjes :( vind ik niet zo fijn.

Ivm. met TV a volonte - vandaag juist een artikel in Het Nieuwsblad daarover.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=G924UORS

Sabine zei

Dankje voor de link! Ik wist dat ik gelijk had! :-) :-)
Al moet ik eerlijk toegeven dat mijn kindjes ook af en toe 10-20 minuten naar de tv mogen kijken (bij oma en tante ed langer) maar alleen als alles opgeruimd is en ze gewassen en fris in hun pyama zitten. dat we nog steeds geen kabel hebben zal er ook wel voor zorgen dat de verleiding er gewoon niet is om de TV op te zetten (en met de dvd-speler kan hij nog niet werken om het stiekem zelf op te zetten)

Wat betreft de frietjes op de scholen: ik vind dat ook niet tof, en wij eten zelf zeker niet elke week frieten, we gebruiken zelfs zelden of nooit onze friteuse...
Maar ik moet wel toegeven dat de frietjes op vrijdag het enige is dat ik me nog herinner van het eten op de lagere school. Met een curryworst dan nog... :-)

sofie zei

Hi lieve Sabine,

ik ben dan wel geen ouder dus vergelijken kan ik niet. Ik weet dat ik het zou willen doen zoals die diksapouders het aanpakken, maar misschien zou ik niet altijd genoeg doorzettingsvermogen in mij hebben om me er ALTIJD aan te houden. Het vraagt energie, inzet, creativiteit...en soms gewoon terug een beetje kind zijn denk ik.
Het doet me toch een beetje pijn om te zien hoe sommige ouders het aanpakken. En ik geloof dat ze het met de beste bedoelingen van de wereld doen, hoor. Maar je kind uren naar Nickelodeon laten kijken, volproppen met suikers en vetten, weinig echte dingen laten beleven...dat kan toch niet anders dan invloed hebben. Ik vind het dan toch altijd wat sneu voor die kindjes. Ik zou het in ieder geval als kind niet leuk gevonden hebben, na een week loop ik gillend tegen de muur te bonken denk ik:-)
Leve de diksapouder. Hoera hoera

Nicole Orriëns zei

Het zijn wel twee uitersten, die twee gezinnen! Ik kan me wel voorstellen dat het niet klikte.

Maar met Diksap is helemaal niets mis! Een stuk gezonder dan allerlei frisdranken in ieder geval.

Mama van drie zei

Hier ook een mama tussen de twee. Mijn kindjes krijgen weinig frisdrank of koeken of snoep. Ik maak het liever allemaal zelf. En ja iedere dag doen ze fruit mee naar school voor de voormiddag en een granenkoek of iets gezonds voor in de namiddag. En een drinkbeker gevuld met water en ja dat moet ook leeg.

Ah ja er zullen altijd wel mensen zijn die hun kinderen vol stoppen met allerlei vuiligheid maar da's dan hun eigen verantwoordelijkheid vind ik zo(dan zeggen ze dat hun kinderen ADHD hebben ,terwijl ze gewoon een overdosis suiker hebben in hun lijfje :-( )

Leve de diksapmoeders zou ik zeggen!

Groetjes
Ilse