dinsdag 10 februari 2009

Eerste hulp bij knolselder

Knolselder is één van de seizoensgroenten van het moment. Hij duikt dan ook zo nu en dan rond deze periode in mijn groentepakket op. Eerlijk gezegd kwam ik er nooit verder mee dan hem in de soep te doen of in de groentepapjes van de kleintjes.
Dat was ook vandaag het geval.
Ubi kreeg een papje van aardappel+ knolselder + spelt + adukibonen.
Van die laatste twee had ik nog wat over, want zowel de spelt als de adukibonen moeten een nacht inweken en ik kan soms moeilijk inschatten hoeveel ik moet nemen en hoe erg dit in de nacht gaat zwellen. Dus neem ik liever wat te veel dan te weinig... en heb ik meestal nog wat over.

Zo ook vandaag, maar we zijn culinair creatief geweest. Het mengsel van spelt en adukibonen werd samen met wat quorn-gehakt, een uitje en enkele champions opgebakken in de pan, gekruid met een beetje satékruiden en een puntje curry.
Ik maakte een hele berg aardappel/knolselderpuree, die ik op smaak bracht met kruidenzout, salie en marjolein. En om het helemaal lekker te maken ontdeed ik 2 tomaten van hun schil en sneed ze in schijfjes..

In een overschaal deed ik eerst het "gehakt", daarnaa de schijfjes tomaat, en daarna de knolselderpuree. Even onder de grill zetten voor het korstje en klaar!
Lekker!!
Het was zo lekker (en ik lieg niet als ik zeg dat ik nog een restje brocolli van gisteren achter de hand had gehouden voor moest het echt tegenvallen) dat de hele ovenschaal op was, nog voor ik er een foto had van kunnen nemen voor deze blog.
Rep u dus naar de winkel, scoor een knolselder en verwen uw gezin met deze overheerlijke gezonde ovenschotel (ze zijn trouwens heel erg goedkoop nu, die knollen)

Geen opmerkingen: