maandag 9 maart 2009

kokos-linzensoep


Donderdag aten de kindjes in de opvang linzen in hun groentepapje.
Ik had er nog wat over en ben geen fan van eetbare zaken wegsmijten, dus verwerkte ik ze in een compleet à l'improviste soepje dat zo verukkelijk bleek dat ik het als recept ga opschrijven en nog wel eens een keer zal maken.

Ik gebruikte, voor twee grote porties:
1/2 ajuin, gesnippert
beetje knoflookpasta of verse look
1 wortel, die was al gestoomd maar in kleine stukken kan hij er wellicht ook rauw in
3 goedgevulde eetlepels linzen, ik heb ze niet afgewogen
(de linzen waren al gaar - waren geweekt en gekookt)
1 à 2 el gembersap
300 ml water
een beetje zout
kardemompeulen
250ml kokosmelk uit brik
1 kl groenteboullion (= ongeveer 1 blokje)
enkele champions
verse koriander

De ajuin werd gefruit in wat olie met de knoflookpasta, daarna de linzen en de wortel erbij en even laten opstoven.
Daarna ging het water en de boullion erbij. De kardemompeulen gingen in een thee-eitje. Zo gaven ze toch hun smaak af, maar waren de oneetbare peulen achteraf toch zeer makkelijk te verwijderen.
Even laten koken en daarna de kokosmelk en het gembersap erbij.
Toen heb ik het even gemixt, maar echt noodzakelijk was dat niet. Als je graag soep met brokjes eet kan je dat ook laten.
Daarna deed ik er de zeer fijngesneden champions en wat zout bij en liet ik het nog even opkoken. Vlak voor het serveren deed ik er nog verse snippers koriander bij.
Wellicht misstaat wat komijn hier ook niet...

Tip: voor het gembersap, een heel makkelijke werkwijze:
van een verse gemberwortel neem je een goed stuk af en je raspt die met een fijne rasp. De geraspte gember gaat in een stukje keukenrol en dat hou je in je proper gewassen hand. Goed op knijpen en het sap komt vrij.
Gebruik ecologisch keukenrolpapier en je kan dit 'afval' direct in de compostemmer werpen.

Smakelijk!

Geen opmerkingen: