donderdag 19 maart 2009

Open ruimte

Diverse organisaties hebben zich bijeen geschaard om aandacht te vragen voor meer open ruimte, die vandaag de dag nog steeds ondergeschikt is aan de grote infrastructuurwerken en de heiligheid van vlot verkeer.
Ik heb zelf ook een auto die ik van tijd tot tijd gebruik en ik vloek ook soms dat het wat te druk is op de baan, maar ik zou het nog veel erger vinden als er binnenkort nog minder groen overblijft dan dat nu het geval is.
Daarom een warme oproep: teken de petitie op www.openruimteademruimte.be en betuig jouw steun voor het behoud van de open ruimte die ons nog rest.

Ik zal meteen ook toegeven dat ik niet helemaal objectief ben in deze zaak. Een van de zaken die een bedreiging vormen voor de open ruimte is de doortrekking van de N41. Als die baan er komt, komt die in mijn achtertuin te liggen. Mensen die deze blog al even volgen of die mij persoonlijk kennen en weten wonen, weten dat we heel rustig wonen, en dat er achter onze tuin een natuurgebied begint: het Denderbellebroek. Dat is een belangrijk natuurgebied voor de vogels en vooral: het is een natuurlijke buffer tegen overstromingen. Indien de mens dit broek nog meer naar zijn hand wil zetten, zal deze buffer wegvallen en zal men in deze regio opnieuw meer wateroverlast kennen. Het is ook een van de weinige natuurgebieden in deze regio (samen met de vlassenbroekse polder) waar we rustig kunnen gaan wandelen in het weekend en waar het heerlijk toeven is, zie ook onze uitstapjes naar het geboortebos aldaar. Meer info: http://gi.bblv.be/2009/02/lebbeke-dendermonde-aalst-n41/

Geen opmerkingen: