donderdag 9 april 2009

Bakken.com

Op het blog van Fieke vind ik inspiratie voor lekkere dingen om klaar te maken en te knutselen. Vandaag las ik een blogje van haar over muffins met chocolade en peer, waarvoor ik toevallig alle ingrediënten in huis had. Zin om te bakken had ik al, en nu ook een nieuw receptje.

Ik ben er aan begonnen met goede moed en het bleek helemaal niet moeilijk. Enkel het feit dat de maten van de ingrediënten in 'cups' vermeld stonden, deed me even zuchten. Maar.... ik heb een omzettingstabel tussen mijn kookboek zitten die me al meerdere keren uit de nood heeft geholpen bij amerikaanse recepten.

Mijn huisje begon heerlijk te geuren, en toen ik de muffins uit de oven haalde, hadden ze een mooi kleurtje en waren ze goed gerezen.
Even later, toen ik wou proeven, bleek ook de textuur nagenoeg perfect.
Alleen.... bah! Dat smaakte echt niet lekker!
Er moet iets mis gegaan zijn, met de verhoudingen. Mijn tabel heeft me bij de neus genomen vrees ik. Er was gewoon veel te weinig suiker in. Beetje mijn eigen fout misschien, want er stonden wel 5 of 6 verschillende soorten suiker in de tabel en ik moet bij de verkeerde hebben gekeken.



De kippen zijn niet zo kieskeurig qua smaken en zullen de cakejes morgen maar wat graag opsnoepen, dat weet ik wel zeker.

Ik probeer het binnenkort vast en zeker nog wel eens opnieuw als ik via een heel toffe vriendin, die voor mij in Gent even in de Dille en Kamille wil binnenwippen, de juiste maatbekertjes ofte 'Cups' heb verkegen. Dan kan ik het weer helemaal aan!

Maar mijn bakdrang was nog niet over en.... onze kippen leggen tegenwoordig meer eitjes dan we opkunnen en voorlopig lijken ze niet meer te sneuvelen door de eksters (hout vasthouden), dus... pannekoeken!




De prikbloemen (brandnetels op z'n Mauro's) en paardebloemen laten al hun groene, zeer voedzame bladen zien en lieten zich gewillig plukken om mee in de pannekoeken te belanden.
Ik gebruikte:
6 eieren
300 gr zelfrijzend bakmeel
80 gr suiker
vanille-extract
700ml soyamelk
oranjebloesemwater
een 20tal paardebloemenbladen en 2 brandnetels - goed gespoeld en in stukjes.
-> alles goed mengen en de stukjes plant op het einde toevoegen... bakken maar!





Pannekoeken zijn sowieso al een feest op zich, zeker voor kinderen, maar als je de pannekoek nog kan versieren met wat suiker in de vorm van een boederijtje, dan gaan we helemaal uit ons dak....
Heel eenvoudig: het sjabloontje op je pannekoek leggen en met een zeefje met suiker erover gaan. Ik kreeg het sjabloontje eens kado, maar heb een vermoeden dat je het voor een klein prijsje in de Hema kan vinden.

1 opmerking:

knutsel Rein zei

Wat een mooi versierde pannekoek!