donderdag 14 mei 2009

baby's voeden




De hele dag is het een druk aan en afvliegen van koolmeesjes over ons terras. Wanneer we zelf buiten zijn, zijn de mezenouders net iets voorzichtiger dan wanneer ik hen via het raam observeer.
Mama en papa mees voeden samen de jongen, ze gaan beiden op zoek naar insecten voor de jongen.
We horen de kleintjes dan ook goed roepen, al valt het op dat ze 's avonds stilvallen. De jonge ouders hebben dus blijkbaar hun nachtrust wel, met reeds doorslapende kindertjes. Het is hun van harte gegund, want overdag zullen ze hun energie wel nodig hebben voor de constante voedselspeurtocht. Gelukkig is dat hier in de omgeving blijkbaar geen enkel probleem, want ze hebben steeds snel iets gevonden.
Ik ben echt een vogelleek maar door goed te kijken heb ik toch al een en ander geleerd:
de papa en de mama blijven ongeveer even lang in de buurt van het nest, echter:
- de papa zal eerst even fluiten voor hij het nestkastje effectief binnengaat, de kleintjes beginnen extra te roepen wanneer ze hem horen.
- wanneer papa het eten gedropt heeft, is hij meteen weer weg, hij blijft slechts enkele seconden in het nestkastje alvorens weer te vertrekken
- de mama vliegt direct het nest binnen zonder te fluiten. Haar geluiden klinken ook anders. Ze blijft langer in het nest.
- Omdat de mama geruislozer aankomt, is ze moeilijker te fotograferen, zelfs al zit ik er met mijn neus op

Koolmeesjes vliegen ook zeer sierlijk. Ze wisselen af tussen vleugels bewegen en zweven, waardoor het lijkt alsof ze zich voorbewegen op een golvende luchtzee.

1 opmerking:

tijdtussendoor zei

Geweldig he als je dat zo kan volgen!