donderdag 28 mei 2009

donderdag veggiedag 12

Ik zie net dat het al sinds februari geleden is dat ik nog eens een donderdag veggiedag bericht heb geplaatst met een ideetje voor in de opvang.
Wel moekes,... hier is er nog eens eentje!

Dit receptje is geschikt voor alle leeftijden, maar ik gaf het hier aan Ubi, nu 13 maanden oud (dat vliegt vooruit!)

Hij heeft nu 4 tandjes bovenaan en 3 onderaan en dat maakt dat hij wel al wat stukjes aankan, en al goede kauwbewegingen maakt, maar dat grotere of taaiere stukken nog wat moeilijk zijn.
Hier maakte ik volkoren penne klaar, in kleinere stukjes gesneden (bv de helft of 1/3 van zo een pastastukje) en daarover deed ik een soort sausje van gemixte gestoomde wortel en tofu. Daar nog wat currykruiden, een beetje notenolie en een klein beetje geraspte parmesaanse kaas bij en klaar is kees.
Heel snel klaar dus, en heel lekker.
Vanaf ongeveer 12 maanden durf ik de bordjes van de kinderen al wat pittiger maken. Verse kruiden kunnen er natuurlijk bij iedereen vanaf het begin in, maar na een jaartje kan er al eens een beetje gember, wat currykruiden, of eventueel marokkaanse mix bij. Met zout wel nog even wat opletten, want super gezond is dat niet.
Door wat kruiden te gebruiken kan je meteen ook wat meer variatie brengen in het middagmaal van die kleine kapoenen, en het is een opstapje naar echt mee-eten aan de grote mensentafel.

Tijdens mijn zwangerschappen en borstvoedingsperiodes heb ik altijd alles gegeten, dus ook look, ui, pikante zaken.... Sommigen adviseren om dat net niet te doen omdat bv bij borstvoeding de melk naar die producten zou gaan smaken en de kindjes dat zouden afwijzen. Ik heb daar bij mezelf geen bewijs van gevonden. Het feit dat kinderen in beperkte mate bij de borstvoeding verschillende smaken binnenkrijgen is volgens mij juist een verrijking, en vergemakkelijkt de overgang naar nieuwe smaken. Mijn kindjes zijn alleszins allebei geen moeilijke eters wat betreft rare smaken (zo is Mauro gek van olijven met look en bij Ubi heb ik nog niets ontdekt wat hij echt niet lust, die eet nog alles)

ps: als je een beetje veel klaargemaakt hebt van het penne met wortel en tofu-bordje hoef je dat niet weg te gooien! Het klinkt misschien een beetje raar, maar hou het bij en smeer het 's avonds op je boterham, het is een erg lekker broodbeleg (eventueel met nog wat extra curry of wat peper en zout)... een beetje verse salade erbij en het is helemaal af.

Geen opmerkingen: