dinsdag 12 mei 2009

Het leven wordt niet duurder

Dat is tenminste wat ik er op dit moment van denk. Ik hoor elke dag op radio (of bij de bakker) wel een of ander bericht dat het leven zo duur wordt.
Wel ik heb reden om daaraan te twijfelen.
Niet dat ik het zelf zo breed kan laten hangen, maar toch.
Enkele voorbeelden illustreren dat het probleem niet de prijs is (de duurheid, al zal dat geen correct nederlands zijn) maar de duurzaamheid van spullen. (of beter: de niet-duurzaamheid)
Zowat alle spullen die we kunnen kopen zijn er niet (meer) op gemaakt om de tand des tijds ter doorstaan. En telkens nieuw wegwerp-spul kopen en weggooien kost handenvol geld.

Gisteren begaf mijn gsm het. Aangekocht in maart 2008, een dik jaar geleden. Hij is niet gevallen, is altijd gesoigneerd geweest, heeft niet gezwommen of wat dan ook. Toen ik daar over ging klagen, waren er wel meer mensen die me zeiden 'ja jong, dat is zo hee, ne gsm gaat geen jaren mee'.
Awel daar kan ik mij nu eens niet bij neerleggen sie. Ik word daar zelfs een beetje kwaad van.
Die gsm werd gekocht aan een niet zo dure prijs, want het was een einde-reeks. Dat maakt dat eenzelfde model vandaag al niet meer in de handel is, want al hopeloos verouderd en niet meer trendy en hip.
Vervangonderdelen voor gsm's? Tenzij het gaat over een hyperduur apparaat, waar je nog eens een extra verzekering voor moet afsluiten van 12 euro per maand: niet te vinden.
Dus, het enige wat er op zit, is een nieuw exemplaar gaan halen en de 'oude' (= eigenlijk niet zo oude) op de container doen.
Ik stoor mij daar dus enorm aan, maar dat was misschien al duidelijk.
In een tijd waarin onze planeet smeekt om duurzame oplossingen, doen we niet veel anders dan niet-duurzame dingen kopen, oude dingen op de gigantische afvalbergen droppen en gewoon doorlopen. En dan heb ik het nog niet over de omstandigheden waarin de mensen in China moeten werken om onze gadgets te produceren (Interessant boek als je hierin zou geïnteresseerd zijn: fabrieksmeisjes van Leslie T Chang)

Maar er zijn ook uitwegen (voor mijn gsm zie ik die niet direct)
Voor bepaalde producten is het echt mogelijk om goedkoper te gaan leven.
Bv: Speelgoed: Er bestaat massa's brol (excusez-moi le mot maar het is waar) die je kan kopen voor kinderen, liefst in flashy plastic. Voor die brol hebben kinderen vaak niet eens een beetje fantasie nodig. Die brol wordt vaak gemaakt in een ver land waar kindjes niet veel ouder dan die van mij, in plaats van op school te zitten, doosjes vullen. En liefst krijgen kinderen ook nog eens 500 keer per jaar iets van speelgoed.
Wel, er zijn ook duurzame stukken speelgoed (zowel in plastic als in hout als in textiel) die wel een hele tijd meegaan. Hun nieuwprijs ligt vaak veel hoger dan brolspullen maar dat is een drempel die je over moet denk ik dan.
Maar als je die nieuw koopt, kan je die nog doorgeven aan andere kinderen of tweedehands verkopen eens je kinderen eruit gegroeid zijn. Aangezien het om duurzaam speelgoed gaat, is het nog niet versleten van er even mee te spelen.
Maar je kan het ook tweedehands aankopen zelf, en dan kan je ook veel geld uitsparen voor een kwalitatief goed product. Bovendien leer je je kinderen ook meer zorg te dragen voor hun spullen, ipv zeggen 'kapot? dan gooien we dat maar weg' om nog maar te zwijgen van de traantjes die gepaard gaan met het weggooien van een eventueel lievelingsspeelgoedje.

Hetzelfde met kledij.
Er bestaat een heel assortiment degelijke kwaliteitskledij, er bestaat ook 'gralijken brol'.
Een veelgehoord argument bij het kopen van kledij (zeker voor kinderen) is: jamaar, ze groeien er zo weer uit of: over twee jaar is het niet meer in de mode. Maw: liever veel en goedkoop dan duurzaam en wat minder. Terwijl het ook hier waar is: je kan goede kledij kopen in de tweedehandswinkels (of via internet) of je kan het ook zelf nieuw aankopen en achteraf doorgeven of verkopen. Of een kledingruil houden met vriendinnen, als het nog niet versleten is maar je er wel op uitgekeken geraakt.

Helaas is er nog een obstakel: de mode
De reclame vertelt ons wat we wanneer en hoe moeten dragen, welk kleur er in welk seizoen in is en welk studio 100-figuur er de t-shirts en sokken van onze kinderen moet sieren. En als je daarvan afwijkt is het meteen 'out'. Hetzelfde voor speelgoed.
Dat is dus ook een van de redenen waarom wij geen kabeltelevisie nemen: ik hoef mezelf en mijn kinderen niet per se onder te dompelen in zo een reclamebad dat schreeuwt van: consumeer en gooi weg, consumeer en gooi weg.
Maar wij zijn toch slimmer dan dat, of niet?

Een tijdje geleden was er de week van de kringwinkel en in dat verband was er een interview op de radio met een verantwoordelijke van een kringloopwinkel. Dat is me al een hele tijd bijgebleven. Die verantwoordelijke zei onder andere dat er ook bij hen steeds meer 'brol' binnenkwam, dat de volhouten meubels van vroeger plaats maken voor aaneengeschroefde vezelplaat, die heel moeilijk te hermonteren is en die kwalitatief niet zoveel waard is. Maar dat is wat mensen kopen de dag van vandaag, terwijl..... onze grootouders wisten op dat gebied wel beter.

Meestal ben ikzelf nogal happy en goedgezind en positief van aard. Maar soms moet de frustratie er eens uit, en ik hoop dat het je niet afschrikt. Ik besef ook ten volle dat ikzelf niet buiten onze consumptiemaatschappij val en dat ik soms ook in allerlei vallen trap.
Ik hoop ook dat je na dit te lezen nog even 10 minuten tijd maakt om het filmpje 'the story of stuff' te bekijken. Daarin wordt nog eens helder uigelegd wat nu het probleem is en wat we kunnen veranderen, jij en ik. Want verandering en bewustzijn begint echt bij jezelf. En dat je door zelf te veranderen, bewust te worden, ook je omgeving een zetje kan geven in de goede richting heb ik zelf al aan de lijve mogen ondervinden, en dat doet deugd.
Bekijk het eens als je het nog niet gezien hebt, het is echt de moeite.
Ik ben er me van bewust dat dit een beetje een gefrustreerde post is, die ik hier doe. Maar weet je, de waarheid onder ogen zien is niet altijd om helemaal vrolijk van te worden.
Wat het goede nieuws dan wel is: we kunnen zelf een verschil maken. En daar word je wél blij van.

7 opmerkingen:

heike zei

Naar mijn mening maak je het leven zelf zo duur als je wilt en ik volg je helemaal. Klagen over het brood dat enkele centen duurder wordt, maar wél een dure reis boeken terwijl er in eigen land ook talrijke prachtige plekjes zijn om te wandelen en te genieten.
Groene groetjes,
Heike

nele zei

Een paar jaar geleden had ik een Ericsson gsm. Ook nooit laten vallen, altijd goed onderhouden. Een jaar nadat ik hem had aangekocht, gaf hij ook zomaar de geest. Ik wou hem laten herstellen, maar de verzendkosten + herstelkosten voor de gsm waren evenhoog als de aanschaf van een nieuwe gsm. Ik heb mij dus een nieuwe gsm gekocht, maar kreeg wel de raad van de verkoper om geen Ericsson meer te kopen. Hij had van dat merk al veel klachten gehad. Nu doe ik al zo'n 2 jaar met mijn huidige Samsung gsm. Ook Stijn heeft een Samsung en dat beestje heeft in zijn handen wel heel wat te verduren. Veel stof en vuil van in de inboedels te werken, maar toch heeft het nog niet de geest gegeven. Fingers crossed!

-x-

spookjes zei

Ik moet ook altijd eens diep zuchten als ik zie wat mijn kindjes krijgen,
grote stukken plastic die soms maar 1speelbeut mee gaan.
Nu maken we verlanglijstjes en vragen we om samen te leggen of zelf iets te maken.
zelf heb ik bewust geen gsm wat ook een oplossing is al is dit niet voor iedereen mogelijk .

tijdtussendoor zei

Ik kan je helemaal volgen. Zelf probeer ik te consuminderen. Ik bezoek graag kringloopwinkels en rommelmarkten. Het is een proces van bewustworden en niet iedereen kan zich hieraan overgeven. Knap schrijfsel!

hilkeding zei

even over de gsm: ik heb 4j met een samsung gedaan, heb hem vaak laten vallen en hij heeft ook eens 20min in de wasmachine gezeten... geen probleem!

Sabine zei

hmm, zo te horen zal mijn nieuwe weldoordachte aankoop eerder in de richting van samsung gaan dan, merci voor de info in ieder geval!
Voorlopig doe ik het even zonder, de vaste lijn moet voorlopig maar voldoen :-)

Anoniem zei

Zolang je gsm nog geen 2 jaar oud is wordt hij nog gratis hersteld hoor. In België is 2 jaar garantie verplicht.

succes

Marianne (die ook allergisch is aan de wegwerpcultuur)