zaterdag 16 mei 2009

Tempeh

Er zijn zo van die dingen die ik niet zo heel graag lust, maar die ik heel graag wel zou lusten en met plezier eten of drinken.
Sojamelk bijvoorbeeld. Een beetje 'raar' om als vegetariër geen sojamelk te lusten, maar ik heb het nooit echt leren drinken en heb de smaak dan ook nooit te pakken gekregen. Maar ik wil dit product wel heel graag gebruiken, dus verplicht ik mijzelf om een manier te zoeken waarop ik het wel kan appreciëren.
Niet zonder succes overigens want onlangs heb ik toch een sojamelk-product gevonden dat ik wel een lekkere afwisseling vind.... het is een begin. Want eens je aan de smaak gewoon bent, ben je de drempel over en volgt de rest vanzelf. De macchiato van Alpro is goedgekeurd door mijn moeilijke smaakpapillen en valt ook bij de rest van het gezin letterlijk in de smaak.

Tempeh is nog zoiets, dat is een echt superproduct voor mensen die geen vlees eten, maar helaas, ik vond het echt echt echt niet lekker.
Gezond is het wel, want het zit vol vitaminen en mineralen van een hoge kwaliteit, vele hoogwaardige eiwitten en alle essentiële aminozuren.
De Tempeh Rueben had ik al eens geproefd en dat kon ik wél smaken, maar dat is iets te omslachtig om zelf klaar te maken in de dagdagelijkse keuken.
Tot ik vorige week in de bioplanet kwam en er een tempeh vond die me toch overtuigde van hem te kopen en nog eens een kans te geven.De hobbit heeft een tempeh versie met pesto en die is echt genietelijk. Ook Ubi heeft mogen proeven en vond het heel erg lekker.
Ik koop hem zeker nog een keer als ik het nog eens tegenkom, en wie weet vind ik binnenkort zelf nog eens een makkelijk en snel recept dat tempeh op een smakelijke manier kan presenteren. (suggesties welkom)

2 opmerkingen:

inge zei

Goh ja, ik ben al meer dan 10 jaar lactose-intollerant. In het begin heb ik heel erg moeten wennen aan de soja smaak. Maar nu vind ik het onwaarschijnlijk lekker. Alhoewel ik toch blij was met de lactosevrije melk die sinds een paar jaar te krijgen is ;o). Eindelijk terug lekkere gekookte pudding en lekkere bechamelsaus ;o)

hilkeding zei

Ik ben ook niet zo'n soja-liefhebber (alsook tofu), maar gebruik wel soja- of rijstmelk (die is lekkerder) in gebak en pap en dergelijke. Smaak je niets van! Verder vind ik tempeh wel superlekker, vooral de gerookte of bacon versie, in stukje gedaan in de stoemp. Ik heb hem ook al gekocht in de panda in Gent, waar hij zelf gemarineerd is en die is ook verrukkelijk! Ik vermoed dat hij gemarineerd is in wat sojasaus met water en look en tijm... het proberen waard!