dinsdag 23 juni 2009

Atalanta



De freak in mij kwam net weer even boven. Ik spotte een atalanta-vlinder op de haag, liet even alles vallen en ging erachteraan.

Ik vind dat supermaf... vlinders. Echt. De vlinder die u op deze foto's ziet heeft er hoogstwaarschijnlijk een tocht van zo'n 5000 km opzitten in 14 dagen tijd en zal na zijn verpozing in mijn tuin naar alle waarschijnlijkheid nog verder noordwaarts trekken, zoals ook de distelvlinders.
Het lijkt alsof ze zomaar wat fladderen van hier naar daar, maar in werkelijkheid doen ze heuse trektochten. Super toch?!

Bij Heike vond ik nog deze info:
Deze vlinder dankt zijn naam aan de prinses Atalanta uit de Griekse mythologie. Ze was beroemd om haar souplesse en kracht, eigenschappen die je eigenlijk elke vlinder wel mag toeschrijven.

1 opmerking:

nele zei

Niet vergeten: op 1 en 2 augustus is het vlinderspotting in de tuin voor Natuurpunt.
-x-