vrijdag 12 juni 2009

Carrotmob

Vandaag voor het eerst van gehoord: carrotmob.
Het gaat om hetvolgende concept:

Een groep mensen belooft om op een bepaald moment hun boodschappen (gewone zaken die we toch allemaal nodig hebben) te doen in een bepaalde winkel (geen keten)
In ruil daarvoor belooft die winkel om een bepaald percentage van de omzet van die dag te investeren in ecologische verbeteringen in die winkel.
Verschillende winkels worden aangesproken, diegene die het meeste wil investeren, daar gaat het feestje door.

Het idee komt uit Amerika en heeft mijn nieuwsgierigheid opgewekt. Ik zal waarschijnlijk niet de grote actieve voortrekker van het plan worden, maar als er een carrotmob actie zou zijn in mijn buurt, zou ik er zeker aan meedoen, gezien het duidelijk om een win-win situatie gaat.

Hieronder een filmpje in het engels over de eerste carrotmob in San Francisco:

Carrotmob Makes It Rain from carrotmob on Vimeo.



Er is een facebookgroep en een website voor als je op de hoogte gehouden wenst te worden of wil meedoen...
Maar het is nog vrij onbekend heb ik de indruk, en ik wou alvast mijn kleine steentje bijdragen om dit wat meer bekendheid te geven. Al wie dit leest en zelf een blog heeft, of een website of... als je ook wel iets ziet in het concept, vermeld het dan, geef het wat bekendheid en wie weet komt het wel echt van grond.
Positieve actie is wat we nodig hebben, om de grond zitten kreunen dat het bergaf gaat, helpt ons niet vooruit. Ik heb gesproken. :-)

2 opmerkingen:

Fluitenkruid zei

Hallo Sabine,
Bedankt voor je bezoekje in mijn tuin! Over de vijver; het is een gewone kunststof bak maar de randen zijn met turf bedekt, daar zijn vervolgens planten en keien omheen gedrapeerd. Als je naar de 4e foto kijkt kun je de kunststof rand wel zien zitten want hij is nog niet helemaal bedekt.
Leuk je verhaal over carrotmob, heb er vaag iets over gehoord. Geen gek plan maar vind de rijen mensen wat minder geslaagd ;-)
fijne zondag, groeten Jannet

tom zei

Sabine, bedankt om de carrotmob in de aandacht te brengen. de eerste actie komt er eind augustus, begin september in antwerpen. andere steden zullen snel volgen.

@fluitenkruid.
we zoeken volop naar oplossingen voor het probleem van te lange rijen.