dinsdag 2 juni 2009

Lid zijn van.... (1)

Wij zijn met ons gezin lid van een aantal organisaties en ik stel deze kort even aan u voor.
Om te beginnen is daar... natuurpunt.
We kenden deze organisatie al langer van horen zeggen, maar raakten overtuigd om lid te worden 2 jaar geleden op de biomarkt van Lebbeke, waar ze een standje hadden.
Als lid krijgen we het natuur.blad in de bus van Natuurpunt nationaal en zijn we ook lid van onze lokale afdeling. Het zijn vooral de lokale afdelingen die allerlei excursies en workshops en activiteiten op poten zetten, en dit meestal gratis of tegen een zeer lage prijs. We worden ook uitgenodigd op beheerswerken aan natuurgebieden hier in de omgeving en krijgen een flinke korting op de spullen in de natuur.winkel. De lokale afdelingen hebben ook elk hun eigen krantje, waarin ze activiteiten aankondigen, informatie geven over allerlei zaken (van vogels tot planten, tot planeten) en andere nuttige weetjes.

Aangezien er hier nogal wat gaande is in onze achtertuin mbt de aanleg van een nieuwe, drukke baan, de N41.,is natuurpunt ook voor ons een belangrijke informatiebron. Onze natuurpuntafdeling volgt dit dossier op de voet en informeert hierover, omdat de komst van zo een drukke baan een serieus verlies aan natuurwaarde zou betekenen en de bewoners van deze omgeving (in de ruimste zin van het woord: planten, dieren, mensen) er geen baat bij hebben, de industrie daarentegen....

Ik moet zeggen dat we nog niet zoveel activiteiten van onze afdeling hebben bijgewoond, maar dat is niet omdat de aangeboden activiteiten niet interessant zijn (integendeel) maar daar zit onze gezinsexpansie voor iets tussen, 2 kinderen op 2 jaar tijd zorgt ervoor dat we nogal aan huis gebonden zijn en niet alle activiteiten staan open voor kinderen van Mauro en Ubi hun leeftijd, vogelwaarnemingen kunnen bv nogal mislukken bij het gehuil van een baby, en des winters zijn de paadjes al eens te diep om er met een buggy door te ploeteren.
Al zijn er uiteraard ook nog wel activiteiten die dan weer gericht zijn op kindertjes... voor elk wat wils dus.

Een ander voordeel is nog dat je mensen leert kennen uit je omgeving die dezelfde interesses hebben. En bovendien... steun je door lidmaatschap van een vereniging de visie die ze onderschrijft. Verenigingen als natuurpunt halen een deel van hun werkingsinkomsten uit het lidgeld en uit giften, maar een belangrijk deel ook uit subsidies. Hoe meer leden een vereniging heeft, hoe meer subsidies ze krijgt en hoe beter ze haar visie en opdracht waar kan maken natuurlijk.
Ik vind het heel erg belangrijk dat er gestreden word voor het behoud van open ruimte en voor groene gebieden die toegankelijk zijn voor de natuurliefhebbers. Ik vind het belangrijk dat er nog wat groen en wat bos overblijft voor onze kinderen om te spelen. Ik vind het interessant om bij te blijven over wat er gebeurt in onze buurt en ik leer graag bij op een laagdrempelige manier. Daarom ben ik lid van natuurpunt en dat is voor mij een leuke manier om 'het goede doel' te steunen, hoewel het duidelijk een win-win situatie is. En dit alles voor 20 euro per jaar voor gans ons gezin!
Nog meer info op hun website: www.natuurpunt.be

1 opmerking:

nele zei

Ik heb me vorige week ook lid gemaakt. :-)