donderdag 4 juni 2009

Lid zijn van.... (2)

Naast Natuurpunt zijn we ook lid van Velt, dat is de vereniging voor ecologisch leven en tuinieren. Ik heb velt lang lang geleden leren kennen via een collega, toen ik nog in Ronse werkte, pas sinds een paar jaar zijn we lid, sinds we een eigen tuin hebben.

Via velt krijgen we om de paar maanden een verzorgd en informatief tijdschrift in de bus: 'Seizoenen'. Verder krijg je als lid ook korting op Velt-boeken, en ik moet zeggen dat ik er al een groot aantal van in de kast heb staan, en dat ze zeer boeiend zijn. Dat gaat van eten, tot het houden van kippen, tot een eco-gids over kleine kinderen. Ik geef ook graag eens een velt-boek kado, en op die manier heb ik zeker mijn lidmaatschap al terug gewonnen. Bovendien krijg je als lid ook korting in een aantal eco-vriendelijke winkels, mooi meegenomen.

Net als bij Natuurpunt ben je bij Velt lid van de nationale organisatie, maar automatisch ook van de afdeling van je woonplaats. Ook hier is het zo dat het de lokale afdeling is die curussen, workshops en info-avonden organiseert. Waar er een kleine bijdrage gevraagd word, is er altijd ook een korting voor leden, maar de activiteiten zijn zeker nooit duur.
Bij velt gaat het vooral over alles wat groeit en bloeit in de tuin, zowel de groententuin als de siertuin, als de boomgaard. Ook cursussen rond compost en snoeien (om er maar enkele te noemen) worden aangeboden en zijn zeer interessant. Zelf heb ik al deelgenomen aan de cursussen rond voeding (oa koken met wilde planten en vegetarisch koken met een etnisch tintje) en het boek "Handboek ecologische voeding" is als een soort bijbel geworden. Ik haal er heel veel informatie en recepten uit en het sluit volledig aan bij mijn eigen visie rond gezonde voeding.

Het lidgeld bedraagt 25 euro per jaar voor je hele gezin.

Als je zelf ook een ecologische tuin hebt, dus werkt zonder chemische kunstmatige toevoegingen of verdelgers, kan je hiervoor uitkomen door een 'zonder is gezonder' bordje aan te vragen en dat doe je gewoon door HIER een klikje te doen :-)

Geen opmerkingen: