donderdag 11 juni 2009

Plastic soep

Gisteren tijdens de biobabbel kwam het even ter sprake, het artikel dat in Humo stond, 2 weken geleden. Het betreft een interview met Jesse Goossens, schrijfster van het boek "Plastic soep".
Dat boek gaat over de plasticramp die zich afspeelt in onze zeeën en oceanen, en het interview ging vooral over giffen in plastic verbruiksmaterialen die niet als gif erkend zijn in Europa (nog niet, tenminste) maar van dewelke via wetenschappelijk onderzoek is bewezen dat er wel degelijk sprake is van nadelige gevolgen op onze gezondheid en alles wat leeft rondom ons.
Kort samengevat:
Op elke plastic voorwerp of verpakking staat een driehoekje met daarin een cijfertje. Dat cijfertje verwijst naar het soort plastic waarvan het gemaakt is.
Te mijden zijn vooral de nummertjes 3, 6 en 7, in het boek of het blog van Jesse Goossens verneemt u waarom (of beknopt ook in de Humo, misschien heeft u hem nog ergens liggen, het is die van 26 mei 2009) Je verneemt er ook zonder veel moeite wat concrete tips zijn, vooral voor mensen met kleine kindjes, om het plastic zoveel mogelijk te bannen.
Maar om de ramp in onze oceanen niet nog erger te maken, vermijdt je best alle plastic waar mogelijk en vooral: netjes alle afval sorteren en geen zwerfvuil achterlaten, nergens, en je kinderen leren van hetzelfde te doen.
Op het blog van Toon kan je foto's bekijken van wat plastic met de de mens, de waterdieren en ons milieu doet.

Het is natuurlijk absoluut niet mijn bedoeling om mensen te overladen met negatieve berichten over 'hoe slecht we wel niet bezig zijn'. In tegendeel: ik wil het liefst dat mensen weten, dat er een probleem is, het probleem erkennen en kleine (of grote) dingen ondernemen om mee het roer te draaien.
Het is een goede zaak dat je in de supermarkten niet meer zomaar een wegwerpzakje aangeboden krijgt, een linnenzakje of en plooikrat meedoen, daar hoeft onze levenskwaliteit niet om te verminderen.
Voor kinderen is houten speelgoed voorhanden en dat is -in mijn ogen- vaak veel mooier dan het vele plastic in de winkelrekken en bovendien gaat het -als je zorgvuldig kiest- ook heel erg lang mee. [ik kan het niet laten van te zeggen.... kijk bij je keuze voor houten speelgoed ook zeker naar het FSC-keurmerk]

1 opmerking:

vrouwtje gekruid zei

Ik snap niet dat ik je blog nu nog maar vind! Ik ben al een tijdje op zoek naar info hoe ik ecologischer kan leven, maar ik vond er zo weinig! Hier krijg ik echter leuke tips en verwijzingen naar sites. Super!