donderdag 18 juni 2009

Selectieve ophaling van gebruikte luiers

Hier in de 'intercommunale' zoals dat dan heet, wordt luierafval apart ingezameld.
Ik vond dat altijd al een heel goed idee: ben pro recyclage (uiteraard) en het scheelt ook enorm in het budget van een onthaalmoeder als de luiers niet in de gewone (dure) restafvalzak moeten gedeponneerd worden.
Ik hoorde hier en daar al wat rommelen dat die aparte inzameling niet diende tot recyclage dus ging ik mailsgewijs op onderzoek uit.
Vandaag kreeg ik wat meer uitleg:
Er was eens een recyclagebedrijf in Nederland dat de luiers wou verwerken. Dat ging prima tot najaar 2007, toen stopte het bedrijf ermee. De vervoersfirma beloofde echter op zoek te gaan naar nieuwe kandidaat-firma's voor de recyclage. Tot hier toe is die niet gevonden, maar worden de zakjes luierafval wel nog steeds selectief verzameld, hoewel hun uiteindelijke doel op dit moment de verbrandingsoven is (met thermische valorisatie) wat ook wel gedaan wordt met restafval. Blijft dus voor mij enkel nog het financiële voordeel over. Bij de intercommunale konden ze nog niet zeggen hoe lang deze tijdelijke oplossing nog zou standhouden: ovam, verko of de transportfirma kunnen het opgeven.
Afwachten dus... of er een andere firma kan/wil recycleren.

Om de milieuimpact te verminderen kan je uiteraard opteren voor wasbare luiers, die er dezer dagen in alle vormen, grondstoffen, maten en prijscategoriën zijn.
Anderzijds kan je ook opteren (zij het wel met een grote impact dan wasbare) voor ecologische wegwerpluiers. Ikzelf gebruik voor de kindjes moltex ökö's en ben er zeer content van, ook al omdat ik er dankzij de dichtbijgelegen ontex-fabriek goedkoop kan aangeraken.

Een nog beter idee is om je kindje vroegtijdig zindelijk te maken. Maar daar kan ik helaas geen tips over geven, Mauro is nog geen vriendjes met het potje.

Geen opmerkingen: