dinsdag 7 juli 2009

Het verlossende antwoord...

Dagenlang liet het ariel-raadsel met niet meer los. Dag en nacht brandden de vragen in mijn hoofd. Het werd erg lastig om mij nog op iets anders te concentreren. Slapen werd een aaneenschakeling van draaien, woelen en dromen van fosfaten.
Tot de verlossende mail mijn mailbox kwam binnengerold. Ik ging het eindelijk weten: was ariel nu een eco-product aan het worden of niet?

De hoop was ijdel, de ontnuchtering verwoestend.
Wat betreft de dierproeven: Ariel doet geen dierproeven op het eindproduct en spant zich danig in om ook voor de voorgaande stappen in het ontwikkelingsproces van een nieuw product gebruik te maken van alternatieven, omdat die goedkoper zijn.

Wat betreft de bio-afbreekbaarheid van de nieuwe ariel is er geen nieuws onder de zon, men houdt zich aan de geldende wettelijke normen. Tssss.... natuurlijk aja, anders mogen ze het niet verkopen.

Wat mij betreft dik gebuisd dus op de eco-test. Of moet ik zeggen duurzaamheidstest?
Ik zal zelfs meer zeggen: volgens mij kan je perfect ook gewone ariel gebruiken bij 15°, maar ik voel geen aandrang om het ne keer te proberen.
Mijn wasmachine en ik komen nog het best overeen met Froggy en ecover. Beiden met de grootst mogelijke biologische afbreekbaarheid, lekker fris zonder te veel geparfumeerd te zijn en een verpakking die ook eco is: bij Froggy geen plastic biddons, maar zakken zoals de navulverpakking van andere merken en bij ecover wel plastic flessen, maar met overal te lande (in de natuurvoedingswinkels bv) heropvulpunten. Je hebt dus bij wijze van spreken voor gans je leven maar 1 fles nodig, dus veel minder afval en het is ook voor de consument goedkoper.
Zou ik nu nog eens naar Ariel mailen om te vragen hoe eco hun verpakkingen zijn, nu ze toch willen inspelen op de 'groene markt'?

3 opmerkingen:

moeke Vera zei

DOEN !

kirsten reemers zei

Amai, Sabine, ik heb bewondering voor jou. Ik denk vaak ook dat wij ons steentje wat meer zouden kunnen bijdragen voor het milieu, maar ik moet bekennen dat het vooral bij denken blijft omdat ik nogal "gemakkelijk" gevallen ben. Sorteren doe ik wel, maar daar zal het dan ook wel bij blijven. Hier zijn het wegwerpluiers, plastic flessen, afwasmachine, traditionele wasmiddelen, ... Oh, ik ben beschaamd als ik mij dan met jou vergelijk en zou ook wat "groener" willen zijn. Ik vraag mij af waar je al die tijd haalt om dit allemaal te kunnen doen (moesttuin, herbruikbare luiers, afwas met de hand, ...).

Dus veel bewondering voor jou en misschien moet ik toch eens wat veranderen...

Groetjes
Kirsten

Sabine zei

Goh Kirsten, bewondering is echt niet nodig hoor, je doet dat graag of niet ;-)
Het minst inspanning voor een groener leven zal waarschijnlijk wel zijn het eens aankopen van groenere producten... die zijn niet alijd duurder (te zien waar je mee vergelijkt natuurlijk) en dat kost eigenlijk geen extra inspanning want ze hebben het wel in de meeste winkels.
Het proberen waard zou ik zo zeggen, als het niet bevalt is er nog niets verloren ;-)