dinsdag 28 juli 2009

Lavendel cupcakes


Nodig:
voor de cakejes:
1/2 cup soyayoghurt
2/3 cup vanillesoyamelk
1/3 cup zonnebloemolie
3/4 cup rietsuiker
1 cup + 2 el zelfrijzende bloem
2 el arrowroot (of maizena)
1/2 tl baking powder
1/4 tl zout
2 el lavendelbloempjes
15 blaadjes citroenmelisse

voor de frosting:
1 1/2 cuo bloemsuiker
1 el boter
2 el sojamelk
3 druppels lavendel -essence (eetbare uiteraard, geen geurolie)

Werkwijze:
olie + lavendelbloemen + melisse mixen
yofu + soyamelk + rietsuiker mengen in een kom
in een andere kom meng je de bloem, arrowroot, bakpoeder en het zout

Dan de drie kommetjes bijeengieten, goed doorroeren en meteen in de cupjes gieten.
25 minuutjes bakken in een voorverwarmde oven op 175°.

De frosting maken (gewoon alle ingredienten goed dooreen roeren) en opstrelen als de cakejes koud zijn. Ev afwerken met wat lavendel.

Ah! Helemaal zelf gevonden en al zeg ik het zelf: ze zijn heeeeeeeerlijk. Super goed gelukt voor een eerste probeersel.
David vond er de frosting wat te veel aan. Als je ze liever eet zonder de frosting is het misschien nog een idee om enkele druppels lavendelolie in het beslag te mengen voor een bloemige smaak.

3 opmerkingen:

Sofie zei

ik wou ook lavendelCC proberen, maar gezien de situatie heb ik geen zin in bakken noch in opeten van gebak
maar in mijn receptje moest je voor de frosting de lavendelbloemetjes een nacht laten rusten in de bloemsuiker, in een afgedekte kom. Ik denk dat de lavendel op die manier de smaak afgeeft aan de suiker. En in het recept zat ook appel. Als je dat recept ook eens wil proberen, geef je maar een seintje!
fieke

Sabine zei

hee sofie, ja graag!
Ik ben heel benieuwd.
De frosting vond ik zelf wel lekker, misschien heb je wel een klein beetje door op wat ik me gebaseerd heb om dit experiment te doen lukken ;-)

Nicole zei

Prachtige taartjes!
En dank voor de leuke reactie op mijn blog! Altijd leuk om te horen.