vrijdag 18 september 2009

Buiten

Ik was gisteren in de vooravond een boek aan het lezen over het belang van buiten spelen en in de natuur zijn voor kinderen, toen Mauro aan mijn mouw kwam trekken om te vragen of ik niet alsjebliiieeeeef mee wil gaan naar buiten omdat hij in de bomen wou klimmen om appeltjes te plukken. Ik was even in de verleiding om te zeggen dat ik liever wat wou zitten lezen, maar dat zou toch echt nergens op slaan.
En vandaag in de opvang... besloten om er een scharrelmiddagje van te maken. De kindjes die gedaan hadden met slapen mochten scharrelen in de tuin, onder supervisie uiteraard. Maar het is enorm boeiend om te zien wie tot wat aangetrokken is om mee te spelen. Van met de tenen voelen in het gras, de glijbaan, woelen in het zand, zitten of liggen kijken. Elk kind vult de buiten-tijd anders is en wat opviel: niet één had mij nodig om te spelen. Ze kwamen vanzelf tot spel en soms is dat in de binnenruimte wel anders. Schitterend om te zien is dat. Ik ga proberen dat nog meer te doen (we gaan al vrij vaak buiten) ook in de winter, en ja: ook met de kleinsten indien mogelijk.

:

6 opmerkingen:

Mama van drie zei

super dat de kindjes ook buiten kunnen(mogen) bij jou, mijn onthaalmoeder wil dat niet riskeren. Het doet ze nochtans goed zo'n portie gezonde buitenlucht.

Sabine zei

Heb al gemerkt dat ze door ook in de winter buiten te spelen, minder snel ziek worden.

En wat de opvang betreft: opvang bij 'Moeke Sabine' is sowieso een berekend risico denk ik ;-)

moeke Vera zei

zalig hé zo buiten spelen. Hier gaan ze ook ELKE dag buiten.
Hetzij wandelen, hetzij in de tuin, hetzij gewoon op het terras (dat bij slecht weer wordt afgesloten van de tuin). En idd tijdens het 'buitenspel' hebben ze geen begeleiding nodig. Dan komt de creatieviteit meestal vanzelf naar boven, want niet helemaal kan gezegd worden van binnenspelen, ook al is het aanbod van binnenspeelgoed overdonderend ... of zou daar nu net het probleem liggen?

Madelief! zei

Groot gelijk dat je ze mee naar buiten neemt, het geeft hun weerstand een flinke boost tegen de herfst - en winterkwaaltjes!

kan je de titel en schrijver van dat boek nog even posten, ik heb wel interesse...

Dikke merci*

Sabine zei

Madelief,
Het boek is "Het laatste kind in het bos" van Richard Louv, heb het onlangs besteld bij de natuur.winkel (zie mijn post van donderdag)

Madelief! zei

Bedankt voor de boekentip,
ik zal het eerst proberen op te zoeken in de bib en anders misschien kopen!