maandag 16 november 2009

De lezing van Dirk Geldof over consumptie...

... was vandaag in de bibliotheek van Lebbeke en is net gedaan.
Ik ben blij er naartoe geweest te zijn. In de grote lijnen heb ik niet zo heel veel bijgeleerd, maar Dirk Geldof kan het allemaal helder en overzichtelijk uitleggen.

Enkele van mijn eerste bedenkingen (maar ik moet het allemaal nog een beetje laten bezinken)

*volgens een bepaald onderzoek zien/horen kinderen die vaak tv kijken 40.000 reclamespotjes per jaar. Door geduchte marketing etc zijn kinderen heel vroeg in staat om logo's van bedrijven te gaan herkennen. Ik ben blij dat we er blijven voor kiezen geen distributie in huis te hebben!

*DG belichtte in zijn lezing ook de ecologische gevolgen van onze (over)consumptie, en haalde hier onvermijdelijk ook de opwarming van de aarde aan. Na de lezing was er een vraag uit het publiek, iets wat neerkwam op: Hoe realistisch schat u het in dat we op tijd nog iets kunnen gaan doen tegen de opwarming van de aarde?
DG antwoordde met een citaat van een liberaal ex-premier: "Positivism is a moral duty." Positivisme is een morele plicht dus. Hij bedoelde hiermee dat de technologieën en de wetenschap voorhanden zijn om duurzaam te gaan produceren (cradle to cradle onder andere) dus dat als we willen, we kunnen.
Mijn eerste idee was hetvolgende: Als GV die zin uitsprak, had hij het dan niet anders begrepen wat betreft klimaat? Positivisme in de zin van: Zo erg zal het wel niet zijn. Namelijk de gevolgen van ons gedrag op de aarde nog als (te) positief inschatten. Dit zoals vele grijze politici nu doen, terwijl ze druk debatteren over de kleur van de nummerplaten.
Maar dit is dan weer niet zo een positieve gedachte van me, hoewel het mijn morele plicht is, dju toch.

* Het boek waarover de lezing ging kan je hier gratis downloaden, in de winkel is het niet meer te verkrijgen. Je hoeft dus niet te wenen omdat je er niet bij was. Ik heb het boek nog niet gelezen maar op de lezing die er een samenvatting van was afgaande, is het de moeite.

*Een kanttekening bij de opmerking die hij maakte ivm minder consumeren maakt het financieel soms mogelijk om minder te gaan werken en zo meer tijd te maken voor ons gezin (bv samen ontbijten etc) Dat is precies hoe ik erover denk, maar... als je bv als gezin om 1 inkomen gaat steunen gebeurt er een ramp (meestal voor de thuisblijfouder) als het inkomen wegvalt door scheiding of werkloosheid. Langs de andere kant is niet of minder werken ook van invloed op het pensioen waar je later recht op zal hebben, en dat is net wat hij in de inleiding van zijn verhaal vermeldde: 20 % van de mensen kan nu niet mee met onze (consumptie)maatschappij en dat zijn dan vooral mensen met een leefloon of een klein pensioentje.
Bovendien hangt er aan ingrepen die nodig zijn om bewuster met energie om te gaan (bv isolatie, zonnepanelen, aanschaf van energiezuinige toestellen) een prijskaartje en dat is niet altijd zomaar op tafel te leggen. Niet dat ik denk dat de overweging van twee-inkomensgezinnen strict in die zin te interpreteren zijn, we gaan niet massaal werken voor ons pensioen en ecologische goederen te kunnen kopen. Meestal gaat het om het hier en nu waarin we dingen willen doen of kopen (naast persoonlijke ontwikkeling en ontplooiing) en daar volg ik hem wel in. Het is iets dat me wel bezighoud in mijn huidige statuut van onthaalouder (nl inkomsonzekerheid, weinig sociale bescherming en een heel klein pensioen later versus bij mijn kinderen kunnen zijn en hen zelf voor een stuk opvoeden in hun eerste levensjaren)

* Praktische handvaten om om te gaan met sommige vraagstukken had ik niet verwacht vanavond maar blijven voor mijzelf toch een uitdaging.
Bv als mama je kinderen proberen te beschermen tegen de marketing en de consumptie, maar onvermijdelijk zelf mee instappen in het systeem en tegelijkertijd ook botsen met medemensen die het beste voor hebben met jouw kindjes maar die het niet zo begrepen hebben op consuminderen of duurzaam consumeren (omdat men er de mogelijkheid niet toe ziet of er het belang niet van inziet) zonder dat ik hierbij veroordelend wil zijn. Veel mensen zijn er gewoon ook niet zo mee bezig, ik voel me nog steeds een uitzondering.

Dit heeft dan weer te maken met het draagvlak voor duurzame maatregelen die vandaag ook aan bod kwam. Zo een draagvlak kan er komen door:
1/ men is ertoe verplicht, de gevolgen (overstromingen, droogtes, stormen etc) van de klimaatsverandering geven ons geen keuze meer
of
2/ we kiezen er nu voor om duurzamer te gaan leven en remmen de boel op die manier af. Het draagvlak voor die manier kan vergroot worden door individuen zoals jij en ik die bewust gaan consumeren, en daarbij anderen gaan inspireren. Zelf hoop ik dat dit blog daar mijn eigen bescheiden inbreng in kan zijn, want ik geloof in een domino-effect... als iedereen iemand anders inspireert in duurzaam leven zijn we binnenkort met heel veel. Ha! Inderdaad, positivisme is niet alleen mijn morele plicht, het zit er zelfs een beetje ingebakken.
Uiteraard kan en moet het beleid hier ook keuzes in gaan maken. Maar het beleid kiezen we zelf uit in een democratie. Dus daar zitten we weer bij het individu.

* Ik ben fan van de bib en zeker die van Lebbeke want
-ze organiseren interessante lezingen
-die zijn gratis
-ik zag vandaag het 'eco-mamaboek' in hun assortiment staan, en dat is een aankoopsuggestie die ik deed, ze luisteren dus naar mij. :-)
- ze verloten boeiende boeken onder de deelnemers van de lezingen en zo won ik vandaag het boek: Nieuwe ecohuizen, ik ben een gelukzak.

En verder zit ik een klein beetje te tobben en te dubben over renovaties die hier moeten gebeuren om ons huis toch milieuvriendelijker (en leefbaarder in het algemeen) te gaan maken. Ik heb een beetje weinig (lees: geen) verstand van verbouwen en de premies zijn niet meer wat ze vorige maand nog waren.
Kort samengevat: als ik morgen de lotto win, zie ik zo een ecohuis uit het pas gewonnen boek wel zitten en zijn er ineens wat twijfels en piekeringen van de baan. Maar helaas is dat zonder lotto voor een onthaalmoeke niet direct haalbaar.
Maar ach, er zijn er zoveel die moeten roeien en met de riemen de zie hebben, en bij mijzelf lijkt het nog niet eens op zinken, dus ik ben al heel content. Met die gedachte kruip ik mijn bedje in om morgen weer met volle teugen te kunnen genieten van de kindjes.

3 opmerkingen:

plukdedagsandra zei

Dit boeit mij wel, maar als ik zie naar de mensen rondom mij merk ik ook dat ze er niet zo mee bezig zijn. Bovendien heb ik zelf nog wel wat te leren. Gelukkig is Tim, mijn man er ook wel mee bezig.
Ik wil heel graag consuminderen en doe mijn best (vind ik zelf :)).
Het boek van Dirk Geldof ken ik. Ik heb het ooit zelfs in mijn boekenkast gehad, maar ik denk dat ik dat boek verkocht heb toen want ik vind het niet meteen terug. Wegens geen interesse toen heb ik het ook niet gelezen.
Mensen kunnen gelukkig wel een beetje veranderen. En nu interesseerd het me wel weer heel erg.

Jouw bedenkingen erbij lees ik ook graag Sabine. Ik "leer" van jou, haha. Geen distributie? Wil dat zeggen geen TV? Ik overweeg dat.

Groetjes, Sandra.

Sabine zei

Dag Sandra, wij hebben wel een tv toestel en ook een playstation. Voor de PS zijn de kinderen nog wat te klein, dus dat is gewoon David zijn speelgoedje :-) Met de PS kunnen we wel ook DVD's bekijken.
En dat doen we dan ook wel, elke avond als alles is opgeruimd en ze hun pyama aan hebben, mogen Mauro en Ubi even naar iets kijken. In de bib van Lebbeke hebben ze veel mooie DVD's die je voor drie weken kan huren en zo hebben ze steeds iets anders om naar te kijken. We kopen eigenlijk zelf geen DVD's. Ik leen soms wel eens een serie van vrienden of van de bib (we hebben echt een goede bib) want ik zie ook wel eens graag iets.
Het is vooral het overaanbod van reclame dat ik om gek van te worden vind op kabeltv en dat is nog erger als je een digitaal abonnement hebt. Ook de zapcultuur is niets voor mij en ik hoef geen 70 kanalen. Dat is natuurlijk iets persoonlijks en ik was waarschijnlijk de laatste om te ontdekken dat K3 een nieuwe zangeres zocht, maar ik heb niet het gevoel dat ik iets mis. In tegendeel: ik heb het gevoel dat die 4u die de gemiddelde belg voor TV zit, voor andere dingen nuttiger en aangenamer kunnen gebruikt worden, al bloggend bijvoorbeeld. (Al kan dat internet op den duur ook een beetje verslavend werken ;-) )

Tin zei

ah, zocht K3 een andere zangeres? haha!dus dan horen we samen tot een van de laatsten die dit vernemen :-)