donderdag 12 november 2009

Home made pizza


Ik heb nog niet zoveel zelf pizza gemaakt in mijn leven omdat ik dat eerder als gemaksvoedsel zie, in de zin van iets dat ik eet als ik echt geen tijd heb om te koken. En aangezien ik er altijd van uitging dat pizza maken heel tijdrovend is (ik maakte vroeger wel eens mijn pizzadeeg zelf met kneden en rijzen en rollen en gans de keukenvloer vol bloem) deed ik dat dus niet, want als ik dan toch tijd heb om te koken, dan toch niet iets dat ik evengoed uit de diepvries kan halen.

Maar... vandaag dus:
2 toevalligheden onder de zon:
* ik had nog een pak pizzabodem in de frigo liggen
* ik had in die frigo ook een pak mozarella-style redwood no cheese liggen

Een beetje uitleg bij dat laatste misschien: van veggie en vegan vrienden had ik al veel horen praten over redwood producten. Dat zijn een soort kaasproducten zonder zuivel. Imitatiekaas zeg maar, volledig plantaardig. Toen we zaterdag naar schoenen voor David gingen kijken in zo een vegan winkel lag dat daar in de toonbank aan een klein prijsje, want die winkel ging uitverkopen en toen dacht ik "aha, laten we dat eens meenemen en zien what all the fuss is about" want die redwood-producten zijn eigenlijk best wel moeilijk te verkrijgen, dus dit was mijn kans... alleen had ik nog geen plan met die mozarella die geen mozarella is.

Ten eerste is pizza maken sneller gedaan dan ik had gedacht, der is niets aan... met een pak pizzadeeg wel te verstaan. Ik heb Mark Payot pizzadeeg gebruikt uit de versmarkt van de Colruyt, en dat was lekkerder dan het pizzadeeg op basis van zo een mix waarbij je alleen water moest doen dat we overlaatst gebruikt hadden.

Wat ik verder gebruikte: een blik tomaten in stukjes (die ging op de bodem) daarop halve uiringen, champions en paprikastukjes en daar dan die kaas op en een flinke hoeveelheid italiaanse kruidenmix van topaz (ook van colruyt: zalige mix is dat!) dan 20 minuutjes in de oven en garneren met verse basillicumblaadjes.

Die redwoodkaas was heel lekker, ik moet zeggen: ik proefde geen verschil met gewone kaas, alleen zit hier nauwelijks vet in, wat wel goed nieuws is.
De textuur was wel wat raar toen hij nog koud was, helemaal niet te vergelijken met mozarella of welke kaas dan ook. Ik heb nog de helft (of meer) van mijn pakje over dus doe er waarschijnlijk morgen nog wel eens iets mee.
Dit experiment vond ik alvast zéér geslaagd.... mijn eerste volledig plantaardige pizza... olé!



4 opmerkingen:

Ilse zei

ziet er lekker uit !!

plukdedagsandra zei

Ja. Dat ziet er inderdaad lekker uit.
Ik maak wel regelmatig een pizza klaar.
Ik haal de kant en klaarpizzabodem in Delhaize. En dan met kersttomaatjes, courgette, champignons, oregano en basilicum. Daarna mozarella (wel echte, haha) en parmezaanse kaas.
Ook heel lekker.
Ik heb gisteren nog eens je worteltaart gemaakt. Ook smullen hoor.

Mama Monique zei

Hallo! Via, via kwam ik bij je terecht en je manier van spreken (vegetarisch) spreekt me erg aan. Zelf proberen we ivm lactose-intolerantie erg goed op ons eten te letten, dus kom hier nog maar eens langs om mogelijk nog wat tips op te vangen.

Mocht je eventueel een broodbakmachine hebben of in de toekomst aan willen schaffen: de pizzabodem uit deze machine slaat echt alles. Sinds wij die ontdekt hebben staat pizza nagenoeg één maal in de week op de agenda. Anderhalf uur voor de maaltijd de ingrediënten in de machine en vervolgens de bodem vol gooien met allerhande groenten en ander lekkernijen. Voor mij een ideale manier om mijn mannen ongemerkt met een hoop vitamientjes te voeden!

sillie zei

ziet er inderdaad wel heerlijk uit, dan eet men er ook meer/beter van als het zo mooi oogt.:-)
en jah ook ik smokkel met de pizza( zelfgemaakt natuurlijk, van diverse soorten bloem en meel, net wat ik over en in huis heb) regelmatig extra veel evrse groentes bij de kinderen naar binnen ( ook de oudere 15 11 vinden het gewoon verrukkelijk)