woensdag 11 november 2009

Nieuwe schoenen

Af en toe heeft ne mens nieuwe schoenen nodig. Bij alles wat we kopen denken we na wat de duurzaamste keuze zou kunnen zijn, in combinatie met gebruikgsgemak en smaak. Dat is niet altijd makkelijk.
David ging op zoek naar vegan schoenen, leervrij dus.... omdat de verwerking van leder zeer onecologisch gebeurd, het is één van de vervuilendste industriën. Maar wat het aanbod betrof, viel dat niet echt in de smaak. Het aanbod is dan ook heel erg beperkt... als je het ziet zitten om online te kopen heb je meteen weer meer mogelijkheden, maar schoenen.... tja dat pas je toch liever ook een keer?
Tweedehands kopen is voor schoenen ook niet de meest evidente keuze, tenzij je op een miskoop van iemand anders valt en de schoenen dus niet ingelopen zijn én je smaak zijn én je maat, maar ook dat is niet zo simpel.
Dus gingen we eens kijken wat er voor duurzaams onder de zon wordt geproduceerd, en we kwamen bij earthkeepers. Dat zijn specifieke schoenen van Timberland waarbij in de productie en verwerking rekening wordt gehouden met ecologische principes: zoveel mogelijk recyclage en cradle-to-cradle. Het gaat vooral om botinnen, en voor vrouwen heb ik nog geen aanbod ontdekt, maar dat hoeft ook niet meteen zo direct want ik heb iets anders gevonden dat helemaal mijn ding is: el natura lista. Die sluiten helemaal aan bij mijn smaak en principes en zitten aan mijn voetjes zo ergonomisch en zacht dat ik er dreig verliefd op te worden.
Dit zijn mijn nieuwste schoenen:
De zool bestaat uit gerecycleerde materialen en het leder werd natuurvriendelijk gelooid en geverfd. Bovendien steunt el natura lista ook scholingsprojecten in zuid-amerika, per aankoop van een paar schoenen, gaat er een bepaald bedrag naar het atauchi project.
Hier in de buurt kan je ze kopen in een grote schoenenwinkel in Dendermonde, ik heb ze ook al gezien in de bio-planet en in een aantal winkels in het Antwerpse (oa bij Nirwana)
De earthkeepers kan je in de meeste merk-schoenenzaken kopen, oa bij Torfs (die beschermen vanaf 31 okt 2009 trouwens 1m² natuurgebied bij aankoop van een paar earthkeepers) Torfs vind je in alle grote steden.

4 opmerkingen:

nele zei

Ik heb mezelf ook een paar schoenen van El Natura lista gekocht. Het zijn lage botjes met een hak en ze zitten supergemakkelijk. Hier in Gent is er een groot aanbod van dit merk bij Boonants schoenen.
Voor ecologische broeken van Kuyichi kan je terecht in Brooklyn. Ze hebben er heel veel keuze zowel voor mannen als vrouwen.

plukdedagsandra zei

Het zijn prachtige schoenen Sabine. Zeer mooi. Hopelijk heb je er lang geniet van.
Ik heb zelf schoenen van Think! gekocht online en ze passen prima.

Sabine zei

dit is van el natura lista mijn tweede paar, ik vind ze zalig, mijn andere zijn platte zomerschoenen en zijn net slofjes aan mijn voeten.

Met die Think!-schoenen zal je ook wel blij zijn, die zijn ook super. Ik heb 5 jaar geleden een paar Think-zomerschoenen gekocht en draag ze nog steeds, ze zijn ook heel duurzaam in gebruik!

zaplook zei

Die bruine korte winterlaarzen met rits en platte zolen zijn soms zeer glad op natte ondergrond. Ik weet niet, maar in het begin heb ik op sommige plaatsen met glad natuursteen (leisteen en marmer) bijna een post genomen. Dit is rubber, natuurrubber of elastiek zeker? N.B.: die zijn dit seizoen te vinden in bordeau en regenboogkleur. Ik had gedacht er voor mijn schoonmoeder aan te schaffen omdat die zo confortabel zitten maar helaas kan ik dat risico wegens die zolen niet nemen, en dat zal wel voor elke andere schoen van zulks materiaal zijn ook waarschijnlijk. Me dunkt regent het niet in Spanje.