dinsdag 10 november 2009

RIP Angèle


Sinds zaterdag waren de konijntjes weer losgeslagen, een klein beetje onze eigen fout (kot stond open) maar ze bleven voor het grootste deel van de tijd in onze eigen tuin. We konden ze echter niet vangen, ze waren ons steeds te snel af. Neem gerust van mij aan dat een konijn dat echt niet gevangen wil worden.... heel snel kan zijn. Vooral omdat ze tijdens hun vlucht wel door de omheining naar de buren kunnen (en wij niet) hadden ze een groot voordeel.
Nog een feit in ons nadeel was dat het zo vroeg donker is, dat kort de tijd die we hebben om konijnen te vangen serieus in.

Vanmorgen vond ik het al raar dat ik enkel Jos nog zag. Ik veronderstelde dat Angèle een stapke in de wereld gaan zetten was of zich schuil hield in de struiken. De hapjes die ik voor hen had legde ik aan de achterdeur en die werden toch opgegeten, dus dacht dat er niets aan de hand zou zijn.

Helaas toen ik de geiten ging eten geven vond ik Angèle levensloos aan. Geen idee wat er haar is overkomen. Naar het schijnt is er op dit moment echt 'plaag' onder de konijnen en mogelijks is ze op uitstap in contact geweest met zieke konijnen. Misschien iets giftigs gegeten, een paddestoel ofzo?
Ik heb haar een laatste rustplaats gegeven en wat heel raar was: toen ik haar wegnam van haar sterfplek, is Jos daar gaan liggen en gaan snuffelen. Hij deed echt heel raar, het was echt duidelijk dat hij wist dat ze weg was.
Uiteindelijk heb ik het kot weer open gezet en is Jos gewoon naar binnen gestapt, alsof er voor hem niets aan is helemaal alleen op ontsnapping te gaan. Na drie dagen konijnenjacht gaf hij zich plots gewonnen. Niet dat hij van mij in dat kot moet zitten, maar de buren hebben het liever zo.
Ben nog een aantal keer gaan checken of alles ok was (want stel dat zij ziek was, dan kan hij het ook hebben) maar tot bij het vallen van het donker deed hij toch vrij normaal, dus ik hoop dat hij ok is en dat hij haar niet te erg mist.
David staat niet te springen om nog een nieuw konijn te nemen, zeker niet met de winter in aantocht, maar ik vind het nu wel een beetje zielig voor de Jos...
Een alternatief is misschien dat we hem een vriendje zoeken die af en toe kan komen spelen... of werkt dat niet bij dieren?

4 opmerkingen:

Ilse zei

Ai toch, het is niet waar zeker :-( ocharmkes.

plukdedagsandra zei

Wat jammer dat haar ontdekkingsreis zo tot een einde is gekomen.
Tot deze zomer hadden wij ook 2 konijntjes. Eéntje is deze zomer overleden door een infectie. De dierenarts heeft hem laten inslapen.
Ons Iris was daar erg door aangedaan. Zij zorgde voor dat beestje. Nu is er nog ééntje dat ondertussen ook al meer dan 2 jaar oud is.
Wij zitten wel met ongewenste diertjes: muizen! Zou een poes de oplossing zijn?
Ik weet niet hoe groot je tuin is Sabine, maar je kan wel voor een konijn een soort binnenhok voor 's nachts en dan een buitenhok voor ook overdag maken met een ren enzo. wel opletten met graven dan want die beestjes graven graag.

Liz Corthals zei

zo zielig ... hoop dat dat lieve drommeltje niet heeft moeten afzien ...
een nieuw konijntje kan een optie zijn ... afhankelijk van het karakter van jos ... mijn konijn vond dat destijds niet zo leuk en heeft haar compagnon prompt van de eerste verdieping (van haar kot welteverstaan) naar beneden geduwd ... met alle gevolgen vandien ...

sterkte aan jos en de hele familie!

liz .. x

Sabine zei

sandra, wat betreft de muizen.... een poes zou misschien een oplossing kunnen zijn, maar dat hangt ervan af waar die muizen juist zitten.
Beter is hen geen toegang te geven tot voedsel, al is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan. Ecologisch zijn poezen niet de meest geschikte oplossing (in die zin dat ze hier eigenlijk niet thuis horen en al met te veel zijn)
In principe is een kat houden enkel ecologisch verantwoord als je ze niet overal vrij laat loslopen. Dat is dan wel enkel ecologisch bekeken natuurlijk. Ik kan dat zelf niet zo helder uitleggen maar kan je wel iemand aanbevelen als je daar meer info over wil.