donderdag 19 november 2009

Sinterklaas in crisistijd


Een onderzoek van oa de speelgoedwinkel Fun heeft uitgewezen dat ouders gemiddeld 50 euro per kind uitgeven aan aankopen voor Sinterklaas. 20% van de ouders geven zelfs ongeveer 100 euro per kind uit in deze periode.

Bij ons kijkt Mauro ook al uit naar de komst van Sint en Piet. Elke dag zegt hij er wel iets van. Gisteren wist hij me te vertellen dat Pieten eigenlijk niet echt zwart zijn, maar dat die zo geschminkt worden door de madam van de bibliotheek. Waarom dat zo is, vraagt hij zich niet af. Waarom 'de madam van de bibliotheek' hierbij betrokken werd, vroeg ik me dan weer wél af. Tot mijn frank viel.

Maar wat brengt de sint dan eigenlijk?
In Nederland is het de gewoonte dat de Sint een letter uit chocolade brengt voor elk kind. Nu is er daar een organisatie opgestaan die is gaan kijken in welke mate de Sintletters goed zijn voor ieder kind (ja, echt ieder kind, want de Sint is echt goed voor iedereen) en ze hebben daar een website waar de sint een paar aankoopideetjes kan opdoen. Kijk hier maar eens!

Maar hier brengt de sint niet traditioneel chocolade maar.... speelgoed en lievraakes, mandarijnen en speculoos. En vooral dat speelgoed daar geven ouders nogal eens wat geld aan uit.
Ik moet zeggen dat onze sint nog even heel diep nadenkt over wat en hoe, maar heeft toch althans voor mijn kinderen al de boodschap gekregen dat het aan een aantal criteria moet voldoen:

-duurzaam (we willen niet dat het tegen kerst al kapot is)
-creatief
- ecologisch (een gezonde planeet vinden we belangrijk)
-fair trade: geen kinderarbeid of 'moderne slavernij'

Nu heeft de Sint al wel enkele ideetjes, onze sint dan toch.
Ik weet niet hoe het met de sinten daar bij jullie zit. Houden jullie sinten ook rekening met deze zaken of is de smaak en de goesting van jullie kinderen absoluut onverenigbaar met deze principes? Wat vinden jullie van het aanbod in speelgoedwinkels? Is het moeilijk om iets geschikts te vinden? Of staan de sinten daar allemaal niet te veel bij stil en is het leven al ingewikkeld genoeg?

Sinten die nog twijfelen en die niet goed weten waarheen kan ik misschien enkele suggesties doen:

ecobos
pluis
lieveling, waar ze oa haba verkopen, winkel in Aalst
kudzu webshop
verantwoord speelgoed en Krat: winkels te Gent
Bioplanet
en als je eens wat googelt of op ecoplan kijkt, vind je vast nog wel meer inspiratie, met bovenstaande winkels heb ik alvast zelf wel al goede ervaringen.

Bij ons is het aftellen begonnen, en de kalender van Mme Zsazsa die helpt daarbij, merci daarvoor!

9 opmerkingen:

kirsten reemers zei

Wij hebben aandacht voor:
-duurzaamheid
-kostprijs
-wat de kinderen willen

Voor mij hoeft niet elk stuk in huis educatief te zijn, ik denk dat je eigenlijk van alles "iets" kan leren. Verder ben ik niet milieubewust genoeg om hier véél meer geld aan uit te geven.

Wat brengt de Sint dit jaar hier?
Voor hun drietjes samen een houten winkeltje met allerlei toebehoren (producten, kassa, centjes, winkelwagentje, mandjes, ...). Verder nog wat puzzels (op voorhand gekocht, knikkerbaan voor Tijl, bureaustoel voor Finn).
Moet wel melden dat ze hier van heel veel mensen sinterklaas krijgen (peters, meters, grootouders langs beide kanten). Dit jar organiseer ik het wel voor het eerst hier, want was het beu om elk jaar 6 locaties af te gaan om Sint te gaan halen.

Dus de tafels zullen zondag zes december wel vol staan!

Willy zei

Leuk om te lezen waar je bij de aankopen voor Sinterklaas rekening mee houdt. En ik ga zo eerst een googlen wat lievraakes zijn, geen idee!

Hier is alles al binnen en het wordt er naarmate ze ouder worden (13 en 11) niet makkelijker op. Maar elk jaar weer krijgen ze allebei een boek en samen een gezelschapsspel (Jenga dit jaar) en een DVD. Verder ook zaken als ondergoed en sokken ;-). De schoen zetten hebben we twee jaar geleden afgeschaft; we proberen het zo sober mogelijk te houden. Het gaat per slot van rekening om de gezelligheid en niet om de cadeaus.

Het enige wat ik nog moet doen is het uitzetten van een speurtocht (naar de cadeaus) op rijm!

Sabine zei

@willy: lievraakes zijn snoepjes, een soort van suikerschuim traditioneel in de vorm van Maria (maar nu ook in vele andere vormen)
Weet je welke ik bedoel? Ik weet eigenlijk absoluut niet hoe dat heet :-)

plukdedagsandra zei

De Sint probeert dat en ook om niet te overdrijven.
Onze oudste krijgt helemaal niets meer. Ze is nu 12 en dan ben je echt te groot daarvoor.
Vincent is elf en krijgt iets van Kudzu om zelf in elkaar te knutselen (dynamo) en een strip. Totaal 16,50 Euro. Esther is negen en zij heeft reeds een pennenzak van kudzu gekregen (prijs ontsnapt me : met boompjes erop), maar het is wel een sint geschenk. Voor haar brengt hij ook nog kleurpotloden en een gezelschapsspel.
Nele wil zoveel dat ik er al niet meer naar luister. Het enige dat ze echt krijgt dat ze gevraagd heeft is iets van Lego (de manège). Geen flauw benul van de prijs. Ik heb haar ook houten kralen uit de Hema gekocht en een tol (creatief wel dus). En een klein boodschappenmandje (niet ecologisch, maar hopelijk wel duurzaam). Dat zal het zijn. Wouter heeft de Sint nog niets gevraagd, maar dat wordt moeilijk. Waarschijnlijk wordt het bij hem Lego of mss moet ik nog even rondsurfen.
Thijs en Niels krijgen een duwer uit Ikea (volgend Ikea duurzaam), een houten werkkist en een auto uit de oxfamwinkel. Ook iets van hout uit de collishop (maar dat is niet altijd ecologisch denk ik, maar wel in het hout). Dat is een activiteitenbord voor Thijsje.
Een vlugge schatting denk ik dat ik rond de 150 Euro zit voor alle zes. Zonder de Lego dan nog. Misschien zal het dus 200 Euro worden voor zes kinderen. Rond de 35 Euro gemiddeld dus per kind. De chocolade ed hergebruik ik van Sint-Maarten. Die komt hier ook en brengt altijd zoveel dat ik daar nog op kan rekenen voor Sinterklaas. Alleen manderijntjes brengt hij extra.

Ik koop geen plastiek speelgoed meer. Maar we hebben nog wel plastiek speelgoed dat we nu langzaam aan het vervangen zijn.

Groetjes, Sandra.

plukdedagsandra zei

Ik was wel verkeerd. Na even surfen is die manège niet van Lego, maar van Playmobil. En dat is dan wel plastiek, maar zou duurzaam zijn.

moeke Vera zei

Vier jij Sinterklaas, Sabine?
Ik dacht dat het bij jullie ook Sint-Maarten was, net als hier bij ons.

Wat heeft de Sint hier gebracht? Voor ons Litte een huisje ter vervollediging van haar Littles Petshop collectie en wat spulletjes van Little People (dit is en blijft nog altijd haar favoriet, alhoewel ze er in principe -als we de doos mogen geloven- bijna te oud voor is). Hiermee kan ze uiterst creatief uit de hoek komen. Fantasie dat ze heeft ... niet te doen !!! Schooltje spelen, winkeltje, ... noem maar op, die poppetjes doen echt alles.
Kobe en Tibo (10j) kregen één gezelschapsspel (de naam ontsnapt me) en enkele educatieve DVD's voor de PC.
Als snoep: de klassiekers: chocolade mannetjes, speculoos, nic nacjes, mandarijntjes en néén: geen lievraakes, want die worden hier nooit opgegeten.

Waar ik het op de heupen van krijg, is van het feit dat de kinderen niet echt meer uitkijken naar Sint-Maarten of Sinterklaas. Vroeger was dat echt magie en dat is volledig verdwenen. Tegenwoordig moeten de kinderen op 6, 7, en zelfs meer plaatsen geschenken gaan oppikken ......... ze beginnen rond te rijden al van 2weken op voorhand, alsjeblief hé ... de traditie is helemaal verdwenen ... en de commerce haalt de bovenhand.

Ik blijf van het principe: de Sint komt enkel thuis. Als de grootouders of andere familieleden iets willen doen, verkies ik een nieuwjaarsgeschenk of iets onder de kerstboom.

Sabine zei

Bij ons wordt er wel voor het eerst afgeteld naar sinterklaas... we moedigen dat ook nog wat aan door de sint-cd af en toe aan te zetten.
Wij vieren hier sinterklaas, hoewel we officieel in een sintmaartengebied wonen, al is het hier van allebei een beetje. Twee sinten dat vind ik van het goede teveel. SintMaarten komt wel op school en dat was even verwarrend, maar soit.
Het zijn vooral mijn ouders en zus die speelgoed krijgen, maar ik heb inspraak. Van snoep krijgen ze madarijnen en rozijnen.

Sabine zei

het zijn vooral mijn ouders en zus die speelgoed GEVEN bedoel ik voor alle duidelijkheid ;-)

plukdedagsandra zei

Eh. Ik wil ook nog even vermelden dat Sint-Maarten bij ons enkel bij de grootouders komt (zij wonen in Sint-Gilles). Bij ons komt Sinterklaas. We wonen in centrum Dendermonde en op school komt hij op 6/12 en ook bij de meeste vriendjes. Daarom!