maandag 23 november 2009

Vandaag...

De regen gutst en zwiept en de wind snijdt er nog een stukje bovenop. Genieten wel, vanbinnen gekeken, lekker droog aan het raam.
Mauro was er wel blij mee, kon hij eindelijk zijn piraten-paraplu eens meenemen naar school. Lekker stoer, maar niet evident met kolkende winden langs onder en opzij.
Toen het na het middageten nog steeds woelig was buiten, besloot David met de auto naar zijn werk te vertrekken. Echt een watje soms.
Maar eumh euh kuc kuch, ik ook moet ik bekennen, soms toch.
Dat ontnam mij de mogelijkheid om (echt die gedachte heeft me besprongen plots) om met de auto om brood te gaan. Zelf nat worden op mijn fiets zag ik nog wel zitten, maar met de dubbele buggy door dit hondenweer was precies minder een optie, en ik kon mijn kindjes niet alleen thuis laten. Maar soit, ik besloot dan maar om zelf een brood te bakken. Effe gegoogeld op recepten voor brood, en alle dinges de machine in en ik dacht dat dat niet ging kunnen missen, maar helaas: dat kan wel, een brood hoort bol te zijn en niet hol en de verwachtingen naar rijzigheid van het brood waren toch wel een 10tal centimeter hoger.
Geen idee wat ik heb verkeerd gedaan en oh ironie, komt iedereen hier het huis binnen met de mededeling "amai dat ruikt hier lekker naar vers gebakken brood" én krijg ik nog een mailtje van aveve binnen met de titel 'bakken is kinderspel'.
Gelukkig was daar toch de goede fee die zomaar een vers gekocht brood op de achterbank had en die het zag zitten om op de terugweg nog eens te stoppen aan de bakker teneinde zichzelf opnieuw te voorzien van brood na het afstaan van het achterbankexemplaar.

Stel nu dat dat niet was gelukt en ik dus broodloos door de avond zou zijn gemoeten, ik had nog niet echt gepanikeerd. Want ga er even van uit nu dat je in dat geval zou zijn, ik zou je hetvolgende aanraden om buikjes te vullen:

enen
gemberkoek + choco + appelschijfjes: zaaaaalig





warme chocomelk, gemaakt van biobengelchen met speculoojes



linzensoep van lima (of zelf maken natuurlijk)


Dat brood was eigenlijk vooral voor Mauro en Ubi bedoeld... maar Ubi heeft er gewoon het beleg van tussen gegeten (waarom verbaast mij dat niet?) en Mauro wou wel maar kon niet. Hij loopt met een keel die helemaal schor klinkt, maar waar hij verder geen last van heeft, en de eetlust was ver te zoeken. Hij wou alleen een yofu een een tas roodkapjesthee en de yofu heeft Ubi dan nog opgegeten. Bij het naar bed brengen stelde ik ook lichte koorts vast, en hij zag er ook maar pips uit. Hopelijk is hij morgen beter. Op school zijn ze vollop aan het oefenen voor de grootouderdag van komende vrijdag en hij kijkt er erg naar uit.
Ik hoop voor hem op een goede nachtrust.

6 opmerkingen:

Ilse zei

Oei, wat heb je er zoal in gedaan en in welke volgorde? Je zout mag niet in aanraking komen met de gist.
Bakken is nochtans kinderspel hoor, al zien die andere voedingsmiddelen er ook wel lekker uit :-)

Sabine zei

Ik heb meel in de pot gedaan, daarna water erbij en dan bovenop het meel in de ene hoek gist, de andere hoek olie, de andere hoek suiker en de andere hoek het zout (zout schuin tegenover de droge gist)

Misschien ligt het wel aan de gist, misschien aan het meel (gewoon bio voltarwemeel)

Hoe doe jij het, Ilse?

plukdedagsandra zei

Mijn eerste zelfgemaakte broden waren ook allemaal mislukt. Ik heb zelfs op een dag mijn machine terug gebracht naar de winkel, daarna moest ik er heel lang op wachten en bij terugkeer kreeg ik de mededeling dat er niets mis was met dat machine dus opnieuw geprobeerd en raar maar waar sindsdien lukken al mijn broden. Ik doe eerst een koffielepeltje gist, dan een theelepelsuiker, dan 500 gr bloem, dan 330 ml water, dan zout en maisolie (een grote volle eetlepel) en dan programmeren. En regelmatig doe ik ook gewoon all-in als het snel moet gaan.

Veel succes de volgende keer want het is supermakkelijk om zo altijd brood in huis te hebben.

Sabine zei

en werken jullie ook met droge gist of is van die klei-gist beter?

plukdedagsandra zei

Ik gebruik instant gist van Bruggeman (blauw pakje). Te koop in Delhaize , maar ook bij Aveve. Zowel kleine als grote pakjes.

Sabine zei

hmm, die van bruggeman gebruik ik ook.
Welwel, ik zal me binnenkort eens toeleggen op het broodbakken.... je hoort er nog van!