zondag 13 december 2009

Hoe maak ik een muts?

Een werkbeschrijving voor het maken van een muts! Welja, het is voor het eerst dat ik probeer een tutorial te maken, dus als het niet echt volgens de regels van de kunst is, vergeef mij. Stel zeker ook vragen als het niet duidelijk is.

Dit is voor alle duidelijkheid een beschrijving van de muts die ik voor David maakte.

Beginnen bij het begin zeker?
Men neme een bol wol (deze wol kwam van veritas en ik had twee bolletjes van 50 gram nodig)
en men neme een haakpen nr 4.

Aan de slag dan:

Je maakt een lusknoopje als wou je en brei opzetten, gewoon een stropje.
Dan haak je een ketting van 6 steken. Daarvoor steek je je haakpen in het lusje, je neemt met de haak je draad vast en trekt door. Dit is je eerste kettingsteek. Zo maak je er dus 6.





Als je 6 steken hebt, maak je hiervan een kringetje door de laatste steek te verbinden met de eerste dmv een "halve vaste". Dat is gewoon je naald in de lus steken en je draad in de haakpen haken en doorhalen, zie ook de figuur hieronder.


Je hebt nu een miniringetje. Daarin maak je 12 'vaste' steken.
De 'vaste' gaat alvolgt: steek je pen in de vorige steek (of in dit geval in het centrum van de ring) en sla je draad om, haal weer op, sla nog eens om en trek de draad door de twee lussen die op je pen liggen. Zie ook onderstaande tekening. Dit doe je dus twaalf keer.

Als je die twaalf steken hebt is je eerste toer af en steek je een stukje draad van een andere kleur (of een speciaal haakje dat je hiervoor in de winkels kan kopen) mee in je lus die op je pen ligt, zo weet je waar je tweede toer begint.
Want nu gaan we meerderen.
In de toer die je gaat maken ga je 1 vaste haken in de eerste steek en twee vaste in de volgende steek , dit doe je 6 keer en dan ben je rond, je hebt nu 18 vaste steken. Steek opnieuw een draadje mee in je lus want hier begint weer een nieuwe toer. De derde toer ga je een vaste haken in de eerste en de tweede steek en in de volgende (=3de) steek 2 vaste, ook 6 keer. Je hebt nu 24 steken.
Opnieuw draadje steken en aan de vierde toer beginnen, die wordt al wat voorspelbaarder: 3 steken enkel haken en in de vierde haak je er twee, zo ook weer 6 keer en je komt uit op 30 steken.
Zo gaat het steeds voort. In de vijfde toer haak je vier enkele en de vijfde is een dubbele etc.
In de zesde toer is de zesde steek een dubbele, in de zevende is de zevende steek een dubbele etc.
Zo ga je door tot je 11 toeren hebt gehaakt. Als je daarmee rond bent, gaan we over op een andere steek en is meteen het moeilijkste al achter de rug.
De twaalfde toer starten de stokjes. Die gaan zo: Maak een omslag, steek de naald in de steek van een vorige toer. Maak een omslag, trek de lus, maak een omslag en haal hem door de twee eerste lussen die op de naald liggen, maak een omslag en trek deze door de laatste twee lussen die op de naald liggen. (Dit klinkt moeilijker dan het is)
Zie ook tekening:



Je haakt deze twaalfde toer zonder meerderingen, in stokjessteek.
De volgende twee toeren ga je weer telkens 6 steken meerderen.
In toer dertien maak je dus 11 stokjes en in de 12de steek doe je er 2 (en zo 6 keer)
In toer veertien maak je 12 stokjes en in de 13 de steek doe je er 2 (en zo 6 keer)

Als je hiermee klaar bent, ligt het moeilijkste al achter de rug, dan hoef je ook geen toeren meer te tellen of draadjes te steken, je doet gewoon door in stokjes. Er moet dan niets meer geteld worden, je haakt gewoon verder tot de gewenste lengte is bereikt.
Als dat het geval is stop je met de stokjes en haak je nog 4 vaste steken en daarna 4 halve vaste, zo bol je uit en hebt je geen abrupt einde. Dan knip je je draad af op 10 cm en trek je volledig door. Voor het zekerste maak ik altijd nog een klein knoopje met dat staartje draad in de volgende steek, zodat het zeker niet loskomt.

Inspiratie komt uit een stokoud boek 'eenvoudig haken' van Libelle en Rosita, en ook de afbeeldingen heb ik daarvan gefotografeerd en hier geplaatst.
De steken hierboven heb ik wel ooit (zo een 20 jaar geleden) wel geleerd in de handwerkles in de lagere school (ik weet niet eens of dat nu nog aangeleerd wordt, maar ik heb zelfs nog kousen leren breien met 3 of 4 breinaalden, ik zou nu niet meer weten hoe dat moet) maar we leerder er toen wel niet de namen van de steken bij....


Als je aan de hand van deze handleiding een muts hebt gemaakt, laat je dan iets weten?

3 opmerkingen:

Dita zei

Ik ben al "afgehaakt" bij de 2de tour op het lusje...

Anoniem zei

hoi
ik snap het niet echt! :(
en ik wil graag geld besparen door dingen zelf te maken
maar ik ben nog maar 11
en ik vraag voor *Sinterklaas*
een naaimachine maar als ik die niet krijg gaat het me nooit lukken om zelf iets te maken

XXXXXXXXXX Noortje XXXXXXXXXX

Nelleke zei

klopt niet echt denk ik, hij rimpelt nogal redelijk hard en past niet mooi aan...