zondag 13 december 2009

Hoe maak ik een pots?

De muts van Mauro ging alsvolgt:

Haak 6 kettingsteken. Verbind de laatste met de eerste dmv een vaste. Zo blijf je in een rondje vaste steken haken tot de gewenste lengte van het "tsjoepke" is bereikt, bij mij is dat 6cm.
Dan steek je een draadje in en begin je in stokjes, direct te meerderen: in elke steek haak je 2 stokjes. Als je toer rond is, heb je dan 12 steken. De tweede ronde maak je 1 stokje en in de 2de steek haak je 2 stokjes, dan weer 1, dan weer dubbel, tot je rond bent en al 18 steken hebt. De derde ronde haak je enkel enkel dubbel en zo 6 keer, tot je 24 steken hebt. De vierde ronde haak je enkel enkel enkel dubbel en komt dan uit op 30 steken. Zo haak je telkens verder met 6 meerderingen per toer, tot je 10 toeren hebt gehaakt en dan ga je zonder te meerderen gewoon verder in stokjes tot de gewenste lengte is bereikt, dan bol je uit met 4 vaste en 4 halve vaste en trekt door + eventueel knoopje erin.

De beschrijving van de steken vind je in de post hierboven.

Mauro is 3,5 en voor hem past deze muts. Voor een groter hoofd (bv vanaf 5 jaar) meerder je een toer meer. Voor een kleiner hoofd stop je bv met meerderen in toer 8 (voor een baby in toer 6)
Als je heel vast haakt zal de muts natuurlijk ook vaster zijn van structuur, waar je bij losse steken meer speling al hebben, dat hangt een beetje af van persoon tot persoon denk ik.

Geen opmerkingen: