maandag 14 december 2009

Koude voeten, warm hart

Gisteren was er in Ledeberg in een parkje een wake, in het kader van de wereldwijde wakes van Avaaz. Doel was een statement te maken dat we een 'real deal' nodig hebben in Kopenhagen, ter bescherming van onze planeet. Samen met een dorpsgenoot spoorde ik tot daar en ook mijn schoonzus kwam ons vergezellen in Gent.
Ik had er mij precies iets 'groters' bij voorgesteld want het was niet de grote massa die er op afkwam, maar er waren vele kaarsjes, er was hete thee en er was een toespraak van Camille (die het initiatief voor de wake nam) en Steven Vromman (de Low Impact Man)
Van de woorden die gesproken werden onthoud ik vooral hetvolgende: Zelfs als er goede akkoorden uit de bus komen in Kopenhagen, dan nog is het aan ons om ook onze eigen levensstijl van niet-duurzame consumptie in vraag te stellen. Naast een mentaliteitswijziging in de politiek en het bedrijfsleven is er meer dan ooit nood aan een mentaliteits- en attitudeverandering bij onszelf. Zo lang we kost wat kost aardbeien willen in december, zullen er aardbeien zijn in december. Zo lang er vraag is naar vervuilende auto's, zullen er vervuilende auto's geproduceerd worden. Wij hebben als consument een enorme kracht, en kunnen echt een verschil maken, zeker als we elkaar inspireren en motiveren.

Voor fotootjes moet je op het blog van Steven zijn, want ik had mijn kodak niet mee. Ik was gisteren aan het bloggen en was de tijd uit het oog verloren en ik heb naar het station moeten spurten.
"Koude voeten, warm hart" was wat we gisteren zeiden als er iemand melding maakte van koude ter hoogte van de tenen.
Ik heb gewoon veel chance gehad dat ik mijn hirsch-sokken aan had, want ik heb echt geen kou gehad, en we hebben daar toch wel bijna 2u stilgestaan. De muts die ik voor David heeft dan ook bewezen dat ze ook warm is en mijn schoonmoeder gaf me gisteren nog een paar warme wanten die meteen ook zeer goed van pas kwamen. Ik ben er echt heel erg blij mee. (Het zijn eigenlijk handschoenen zonder vingertoppen met op de rug van je hand dan een kapje dat je naar voor kan brengen waardoor je een want aanhebt, ik vind die zaaaaalig!)

Geen opmerkingen: