zondag 20 december 2009

Ontspanning op zondag

Zondagavond... filmtijd... ontspanning op de zetel met een dekentje en een kopje thee.
We zagen 'the age of stupid', minder ontspannend voor ons geweten en ons gemoed. Maar dat is geen reden om niet te kijken. De confrontatie gaan we aan, zelfs op zondagavond. Ons bewustzijn een schop geven. Niet willen zeggen 'achteraf': wir haben das nicht gewusst.
En dat tegen de achtergrond van de mislukking van Kopenhagen.
Om moedeloos van te worden eigenlijk. Maar wie is er gebaat bij wanhoop en pessimisme?
Er zijn in tegendeel meer moedige mensen nodig, die durven ingaan tegen de manier waarop we nu bezig zijn.
Soms heb ik wel het gevoel van: als we onze kinderen een goede toekomst willen geven, of een toekomst tout court, dan zullen we toch wat samen moeten werken. Hoe zeer ik het de aarde ook gun, op mijn eentje haal ik het niet. En dan zie ik hoe vele mensen gewoon verder hollen in de molen van meer en meer en veel 'hebben' in plaats van 'zijn' en dan snap ik het allemaal niet meer zo goed, hoe we uit deze routine gaan geraken.
En toch...
Als ik de vele leuke mailtjes en reacties lees op dit blog en op de veggiesvoorkabouters, dan weet ik dat er hoop is, en dat er daarbuiten nog heel veel positief actieve mensen rondlopen.
In Gent start er weer een nieuwe beweging op, een Gents sociaal forum, en ik hoop dat het vele geïnspireerde mensen samenbrengt. Voor een Lebbekees sociaal forum is de tijd nog niet rijp vrees ik. Helaas... maar ik doe mijn uiterste best om hier en daar een zaadje te laten ontkiemen, en ik hoop nog mensen met mij.
Een tip dus voor het eindejaar: bekijk deze film eens. Hij zat onlangs nog gratis bij De Morgen en de kans zit er dus wel in dat iemand in je omgeving je hem kan uitlenen, of je bibliotheek, je videotheek. En ik heb hem ook, voor de mensen hier uit de buurt die hem eens willen bekijken, of je kan hem downloaden via het net.

Als laatste nog een quote uit de film:

George Monbiot, Journalist & Author: “The very fact that the crisis is taking place within our generation, that it’s happening right now, means that we are tremendously powerful people. So this position of despair and I can’t do anything and there’s no point is completely illogical, it’s exactly the opposite.”

2 opmerkingen:

plukdedagsandra zei

Bij velen is dat er zo ingehamerd. Werken, werken, werken om vooruit te komen in het leven zegt men. In mijn ogen voor nog meer kleren, nog een mooiere auto,lange verre vakanties, ...Als reactie krijg ik weleens dat ik makkelijk praten heb natuurlijk. Mijn eigen man voelt zich een nietsnut wanneer hij niet kan werken en werkt veel en we hebben "genoeg". Maar ik consumeer niet meer zoals vroeger nu. Wij sparen want leningen willen wij niet meer. En ik leef heel bewust. Dat gaat niet van de ene dag op de andere. Zelf kom ik al van ver en men is daar nog lacherig over dat ik nu zo "veranderd" ben.
Jij, Sabine, bent alvast inspiratie voor mij. Dat in Kopenhagen vinden wij een triestige zaak.
Af en toe komen er zaadjes van je uit. Blijf maar zaaien.

**Sabine** zei

Dankjewel voor je reactie, Sandra. Is leuk om te lezen dat het zaaien wel werkt :-)
Dat lacherig doen over jouw "veranderd zijn" is misschien een beetje vervelend voor je, maar dat is waarschijnlijk toch ook maar omdat men zich niet echt een houding weet te geven over de inhoud van je verandering, denk ik. Maar ook dat is een manier van -zonder dat je daar iets voor moet doen- mensen hun bewustzijn een zetje te geven. Ook goed bezig zou ik zo zeggen :-)