zondag 13 december 2009

Pots...



Een pots is wat ze hier zeiden/zeggen tegen een wintermuts.
En omdat ik voor zijn papa een muts had gehaakt wou Mauro er ook ene. Op verzoek maakte ik een donkerblauwe (hij wou van geen andere kleur weten) met een "tsjoepke" erop.
Ok, misschien is het niet de allerhipste muts in de wereld en je ziet eraan dat ze zelfgemaakt is, maar dat heeft misschien wel zijn charmes, een beetje retro en met behalve wol ook met heel veel liefde gemaakt. En hij is er zo blij mee, die dankbaarheid en die blijdschap doen me eigenlijk wel deugd.
En bovendien was het echt niet moeilijk en heeft het me buiten een beetje tijd slechts ongeveer een halve euro gekost. Op de wikkel rond de wol stond namelijk nog de prijs: 0.99 euro en ik heb maar een halve bol nodig gehad.

Verder maakt het maken van dingen me erg gelukkig. Klinkt dat raar?
Het is leuk om iets te kunnen maken, als is het maar iets klein en eenvoudig.
Een lekkere taart, of een muts, een speldekussen maar ook: een tekening of een stuk muziek, of zelfs het aanleggen van een groententuin. Je voegt iets toe met materialen die op zichzelf niet veel zijn. Je maakt iets uit het niets en je deelt het met de wereld. Als de wereld dat werkstuk dan ook nog dankbaar aanneemt of bewondert, is het helemaal prettig en leuk. Maar zelfs als de buitenwereld (of ikzelf) het maar niets vindt, is het tof om te creëren, heeft geeft rust, tijd om na te denken en het is een vorm van expressie, therapeuten zijn er niets bij.


En er staat hier (scroll maar naar beneden) ook een werkbeschrijving voor als je zelf zo een eenvoudig mutsje zou willen maken. Het is niet lang werk.

3 opmerkingen:

plukdedagsandra zei

Ik vind het eigenlijk wel best hip en hij is terecht heel blij. En het is toch een mooie kleur: dat blauw.

Iets zelf maken daar ben je trots op en dat maakt dan ook gelukkig. Gewoon simpele dingen ook. Meer moet het niet zijn.

Ella Montella zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Ella Montella zei

Hoi Sabine, ik ben hier even je werkbeschrijving van Mauro's muts komen pikken... ik heb me daar dus blauw naar lopen zoeken op het internet, nérgens een deftige beschrijving voor een eenvoudige muts! Maar gelukkig heb jij het wél netjes en duidelijk uitgeschreven... bedankt! Ik heb er een paar persoonlijke aanpassingen aan gedaan, binnenkort te zien op mijn blog ;-)