donderdag 31 december 2009

Wat was dat was, wat zal moet nog komen

2009 is vooral een snel jaar geweest, ik heb het gevoel dat er voorbij is gevlogen. Is het omdat we zoveel plezier hadden (time flies when you are having fun)? of omdat er gewoon niet zoveel bochten in de weg waren?
Het begon nochthans heel droef met een gebeurtenis hier in de buurt die heel het land deed beven, maar waar ik persoonlijk, beroepsmatig en als moeder heel dicht bijstond, en waarvan de wonden zeker nog niet zijn geheeld.
Maar er was ook heel veel blijdschap, meestal om kleine dingen. In februari kwamen we voor het eerst samen met een ouderpraatgroep die ik samen met een vriendin uit de grond stampte. Daardoor heb ik weer heel veel bijgeleerd maar heb ik ook mooie pure mensen leren kennen. Algauw kregen we ook vragen om workshops en lezingen te gaan geven en ook dat initiatief groeide en rolt nog steeds voort. En ook de pluisinitiatieven schoten uit de grond... het deed me deugd daar af en toe mensen te kunnen uitnodigen met passie voor de natuur, voor eerlijkheid en bewust leven, al dan niet met kindjes.
En natuurlijk was er ook de opvang en mijn eigen kindjes: Mauro ging voor het eerst naar school terwijl Ubi zijn eerste stapjes zette (en je moet hem nu eens zien lopen!). Tegen enkele kindjes zei ik 'tot ziens' maar er kwamen er ook een aantal bij. Kindjes waarvan het een hele eer is ze te mogen zien openbloeien van brabbelende baby naar grijpende dreumes naar stalende peutertjes. Ook het feit dat in de opvang een goed contact met de ouders ervoor zorgde dat we kleine hindernissen konden overwinnen maakt me heel erg blij.
En dan is er nog David natuurlijk. Een gezin met kleine kinderen en twee voltijds werkende ouders staat soms onder druk. Bovendien had ik door het thuiswerken vaak de behoefte om in mijn vrije tijd eens buiten te zijn, en andere mensen te ontmoeten. Al dat vrijwilligerswerk en al die schone ontmoetingen zouden er niet geweest zijn moest hij het niet zien zitten hebben om mij daar volluit in te steunen en aan te moedigen en een 'thuis' te zijn voor de kinderen op momenten dat ik er niet was, samen met zijn moeder, mijn ouders, bobonne, de peters en meters van de kindjes en iedereen die ons graag ziet, waar ik zo dankbaar voor ben.

En dan dat jaar dat komt...
Het zal mijn laatste jaar zijn als onthaalmoeke voor de kindjes, waar ik nog zooo hard van wil genieten. Ik wil met hen nog heel intens alle seizoenen een keer beleven.Ik zie hen graag en het is toch ook geen evidente beslissing geweest.
Maar ons huis vraagt dringend renovatie. Grote dingen. Dingen waardoor het onmogelijk zal zijn zelf in ons huis te wonen voor een tijdje, laat staan op een veilige en aangename manier een tweede thuis te zijn voor die kadeekes. Maar dat zijn plannen voor 2011, we gaan eerst proberen 2010 zonder kleerscheuren door te komen en nog heel veel genieten.
Genieten van de kleine dingen die elke dag ons brengt. Genieten van de kinderen en het samen zijn. Genieten van het contact met andere mensen. Beseffen dat we het hier goed hebben en dit ook wensen aan alle andere wereldbewoners en dit ook in praktijk brengen. Geloven dat het kan: investeren in een andere samenleving, waar de rijkdom te vinden is in elkaar en niet alleen in bezit. Met vallen en opstaan leren hoe het verder kan op een positieve manier. Inspireren en geïnspireerd worden tot positiviteit en schoonheid.
En als dat allemaal kan, als dat allemaal goed zit, dan groeien we vast ook wel over de hindernissen die op onze weg liggen.
Ik wens jullie allen een heel mooi en (h)eerlijk einde van het jaar en een mooi en inspirerend 2010.

Tot binnenkort,
Sabine

8 opmerkingen:

Mammalien zei

Veel geluk in het nieuwe jaar!

♥♥♥Ilse♥♥♥ (Rood met witte stipjes) zei

Heel erg mooi geschreven, maar euh ik schrik een beetje dat je gaat stoppen met onthaalmoeder zijn, wat jammer!

Voor jou ook een fijn liefdevol nieuwjaar Sabientje!

sillie zei

hmm goed dat je alles zo opeen rijtje zet/ hebt, vind je het niet moeilijk te stoppen met onthaalmoeder zijn? Ga je dan ook wat anders doen?
Fijne jaar wisseling!!!
gr sillie

Willy zei

Mooie plannen voor de (nabije) toekomst! Jij ook een fijne jaarwisseling en tot volgend jaar ;-)!

Huize steen zei

Een heel fijn nieuw jaar toegewenst met al je nieuwe plannen !! Even een ander vraagje...waar komt het woord kadeeke vandaan?? Ik vind het zo'n lief woordje :-) Ik ga mijn opvangkindjes ook kadeekes noemen :-)

plukdedagsandra zei

Mooie tekst Sabine.
Het jaar begon hier inderdaad niet zo best. Ook ik kan maar moeilijk terug denken aan die droevige dag zonder tranen in mijn ogen.
Ik ben ook blij dat je me Pluis leerde kennen.
En ik wens je nog een fantastisch mooi jaar toe met de kindjes en veel geluk met de renovatie.
Je bent een fantastische vrouw.

Gelukkig Nieuw Jaar toegewenst,

Sandra Vrijdags.
(ps: ik ga aan mijn kaartjes eens beginnen. Geef je je nummer eens door?)

Martine ..Gentbrugge zei

Dag Sabine, ik ben een collega die de vorming over eten volgde in de Tramstraat.
Ik volg je graag op je blogje-ben ik te weten gekomen op die vorming.
Ik schrik dat je na dit jaar gaat stoppen met onthaalmoeke zijn.
Is dit dan definitief of herbegin je daarna?
Ikzelf heb dit jaar een rotjaar achter de rug(door overlijden van verschillende personen) en zag het soms helemaal niet meer zitten ,nu gaat het wat beter.
Ik wens je een Gelukkig 2010 en veel blogplezier.

tijdtussendoor zei

Mooi...ik wens je veel succes!