dinsdag 22 december 2009

We leren bij...


Wat hebben we vandaag geleerd?
Vandaag leerden we dat je zelf een potske kan haken voor je kind en man, maar dat als je een zeer losse steek (dubbele stokjes) gebruikt, die muts niet winddicht is en bovendien voor uitrekking zeer vatbaar (dat was vooral bij die van Mauro ook het geval).
Hoe werd hieraan verholpen?
Bij Mauro naaide ik een binnenmuts in in donkerblauwe fleece + nog eens een extra lichtblauwe fleece boord ter hoogte van de oortjes, zodat die zeker niet koud kunnen worden. Op herhaaldelijk verzoek werden er ook sterretjes opgenaaid. Niet onbelangrijk dat het ook een beetje mooi is want meneer zet ze NIET meer af, zijn coiffure staat ernaar.


Voor David maakte ik gewoon een tweede exemplaar, in vastere steken en bovendien haakte ik met dubbele draad. In plaat van 1 draad op de pen te nemen, nam ik er 2, nl in bordaux en gifgroen.
Dit heeft als resultaat een zeer warme muts, helemaal winddicht en lekker warm. (Die andere is ook lekker warm hoor, maar niet voldoende als er een koude wind staat als je moet fietsen)
Nu denk ik stillaan knutselgewijs in een opstapje naar een volgend niveautje, die basismutsen heb ik ondertussen wel al een beetje in de hand en ik heb ook enkele haakprincipes nader onderzocht. Ik weet nog niet goed wat mijn volgende project zal zijn, het zal mijn pad wel kruisen.

Moest ik nu iet intussen al 5 mutsen in de schuif hebben liggen voor de kindjes, dan maakte ik zeker ook nog deze. Ik vind het super om van oude dingen iets nieuws te maken, en geef toe: het resultaat mag er zeker zijn!

4 opmerkingen:

Ilse zei

zeer schoon, jammer dat ik niet kan breien of haken ,wil dat ooit toch nog eens kunnen :-)

Sabine zei

Maja, Ilse, tot vorige week kon ik ook niet haken ze ;-)
en ik ben nog vollop aan het leren, maar ik maak vorderingen :-)
(allez ja, we hebben dat wel geleerd in handwerkles op school in het lager maar dat was ik allang vergeten)

Naadjes en draadjes zei

Voila, zo leer ik ook andere blogs kennen. Sinds enige weken ben ik ook in de ban van haken en breien (ipv naaien). Verslavend hé!

Ilse (Rood met witte stipjes) zei

hoe heb je dat dan geleerd Sabine? Met een boekske of zo? Als je eens langskomt op de "Tea" ga je mij dat toch eens moeten leren hoor :-)

Ik zorg voor het eten en drinken, onze mannen voor het entertainment van de kids en jij geeft mij les :-)