vrijdag 22 januari 2010

Er was eens... een octopus en een kokosnoot

Soms val ik van de ene verbazing in de andere.
Net als kinderen kunnen dieren me soms zo verwonderen!
Bv als ik dit filmpje zag van de octopus en de kokosnoot:



Schitterend toch!

Ik citeer nu ook even letterlijk Helga D'Havé vanop haar blog:
Inktvissen zijn tot meer in staat dan bij gevaar inkt in het rond spuiten om potentiële vijanden te slim af te zijn. Australische wetenschappers stelden vast dat octopussen gereedschap gebruiken, iets wat voorheen alleen bij gewervelde dieren, zoals zoogdieren en vogels, werd waargenomen. Het gebruik van gereedschap wijst op intelligentie.

De bestudeerde octopussoort gebruikt kokosnoothelften om zich bij gevaar in te verschuilen. De inktvis sleept de lege kokosnoot soms een hele tijd al lopend met zich mee. Zodra er gevaar dreigt, verdwijnt de inktvis in de kokosnoothelft. Opmerkelijk daarbij is dat de dieren de noten niet als permanente verblijfplaats gebruiken, zoals de heremietkreeft dat met onbewoonde slakkenhuisjes doet, maar ze met zich meedragen met het oog op toekomstig gebruik. Dat wijst erop dat de dieren plannen maken en nadenken over de toekomst.
Dergelijk complex gedrag vereist cognitieve capaciteiten die voorheen niet met ongewervelde dieren worden geassocieerd.

1 opmerking:

Aritha V. zei

Dat is echt bijzonder. Ik heb dit nog nooit gezien. Wat een slim beest!