zondag 21 februari 2010

Bio duurder?

Biologische voeding is doorgaans duurder dan gangbare producten. Dat komt enerzijds door een betere kwaliteit, meer zorg voor het milieu (daardoor een iets lagere opbrengst per m²) en ook omdat de labels voor biogarantie eigenlijk wel vrij veel kosten (het hele productieproces moet worden gecontrolleerd om een label te krijgen), wat doorgerekend wordt in de consumptieprijs.
Dus ja, vaak betaal je een beetje meer voor een biologisch product.

Langs de andere kant kan het ook goedkoper zijn. Zo heb je van sommige seizoensgebonden bioproducten minder nodig om een voldaan gevoel te hebben (wat voeding betreft) of heb je minder van iets nodig om een goed resultaat te hebben (bv cosmetica) en heb je misschien ook minder dokterskosten.
En vaak, niet altijd, zijn de biologische producten ook zo verpakt dat je weinig verpakkingsverwerkingskost hebt.
Als iets duurder is in aankoop ga je misschien al eens beter nadenken of je het echt wel nodig hebt voor je het aankoopt (doe ik toch) en ga je resten van eten ook minder makkelijk weggooien.
Ik probeer zoveel mogelijk eerst van iets stalen te vragen om te zien of een product me ligt, ik vraag ook soms in de winkel om een klein stukje van iets te mogen proeven (bv kaas) voor ik het echt aankoop. Dat is dan weer leuker aan kleinere winkels, daar gaat dat makkelijker dan in supermarkten.
Voor de oudergroepen vraag ik ook van alles wat met ecologisch opvoeden te maken heeft, stalen aan. Vorige zaterdag leek het op de bijeenkomst wel op een winkel waar iedereen gratis producten kon meenemen. Heel leuk :-) (Dankuwel Lima, Hipp, A.Vogel, Biobim en weleda!)

Als je zelf een kindje verwacht of al een baby hebt, kan je bv bij Weleda ook persoonlijk staaltjes aanvragen van hun calendula-lijn, als alles goed gaat sturen ze je dat dan op, en ook bij Hipp kan je een pakketje aanvragen met stalen en kortingbons.
Voor nederlandse lezers: ik las op het net nog dit artikel, misschien ook interessant voor jullie?
Bij ons is er oa de bioweek (dit jaar van 5 tot 13 juni) waarin er overal kortingen zijn, standjes, degoustaties en marktjes waar je dingen kan uitproberen.... maak je geen zorgen, ik maak jullie nog wel wakker als het zover is, want ik ben een fan, weet je nog?

Ik heb zelf ook veel biovoedingsproducten leren kennen door kooklessen te volgen. Zo kwam ik eens iets tegen wat ik nog niet kende en wist ik meteen, zonder direct de aankoop te moeten doen, of een bepaalde smaak/product mij al dan niet lag, altijd handig, zo deed ik weinig miskopen.

Voor huidverzorging heb ik door de jaren heen ontdekt dat natuurproducten echt nog het enige zijn die ik in huis wil. Onze huid is het grootste orgaan dat we hebben en via onze huid nemen we vele stoffen op, zeker als we ze er rechtstreeks gaan op smeren (maar ook bv chemische stoffen in textiel en wasmiddelen)
Mauro had in het begin echt een heel droog velletje en niets hielp echt goed, behalve calendulaproducten. Toen ik bij hem merkte dat dat zo goed ging, ben ik ik ook voor mijzelf meer natuurlijke producten gaan kopen en er heel content van, over gans de lijn. Toen werd ook David nieuwsgierig en ook hij merkt duidelijk het verschil tussen zijn gillet-scheerschuim van vroeger en de weleda-mannenlijn die hij nu gebruikt en niet meer zonder wil. Geen irritaties meer, en veel zachtere verzorging.
Ik ben intussen ook zelf al zo gewoon aan de natuurlijke, pure geuren, dat ik synthetische geuren echt niet meer aangenaam kan vinden, ook al doen producenten nog zo hun best.

Vinden jullie bio echt te veel te duur? Of is het zijn prijs waard? Welke producten kopen jullie bio/eco en welke niet?

10 opmerkingen:

Kelly zei

Ik weet niet of ik eigenlijk 'recht van spreken' heb, want ik koop mijn voedsel nog niet zelf, maar ik ben alleszins wel van plan om zoveel mogelijk bio/eco te kopen.

Shampoo koop ik wel zelf, en de mijne is niet duurder (of in sommige gevallen zelfs veel goedkoper) dan de bekende merken... Voor de rest koop ik nauwelijks andere verzorgingsproducten, maar als ik ze koop, ook bio/eco. Sommige dingen (vb. shampoo) kan je trouwens ook zelf maken, ik heb het nog niet gedaan, maar ik vermoed dat het dan vaak goedkoper uitvalt...

Algemeen vind ik bio zeker zijn geld waard. En ik denk ook dat je dan bewuster aankopen doet, maar misschien ligt dat niet zozeer of niet enkel aan de prijs, maar gewoon aan je instelling, aan je 'principes'...

Sophie zei

Wij kopen ook zoveel mogelijk bio, en ik vind dat voedsel bijvoorbeeld dan ook lekkerder smaakt. Ik vind het wel jammer dat het meestal een stuk duurder is. Dat van de verzorgingsproducten heb ik ook : sinds ik eco-producten gebruik, vind ik de gewone merken helemaal niet meer lekker ruiken, soms op het misselijkmakende af. Wat die daar allemaal niet insteken van geurversterkers ... bah (terwijl ik dat vroeger ook gewoon graag rook).

Ingrid zei

Bio is duurder... maar ik vindt he eigenlijk niet zoveel duurder, aangezien dat het (voeding) toch veel gezonder is.

Voeding koop ik niet 100% bio, maar als ik kan kiezen kies ik wel voor bio. Zeker groenten/fruit en vlees (wij zijn geen vegetariers, maar ik probeer toch minstens 2 vleesloze dagen per week hebben).

* Was- en poetsproducten;
cosmetica;
* luiers (biokatoenen en Moltex);
* brood en koffiekoeken (in Delhaize hebben zij lekker (spelt?)brood met pompoenpitten... en in bakkerij Jowan in Merchtem superlekkere koffiekoeken (de gewone koffiekoeken lust ik niet meer, te vettig en te zoet).

Kleren zou ik meer eco moeten kopen (ik bedoel niet meer kleren kopen, maar dat als ik iets koop, dan wel biokatoen of zo). Voor kindjes koop ik wel veel 2dehands.

plukdedagsandra zei

Dat van dat scheerschuim ga ik ook eens proberen.
Als het inderdaad beter is hoor ik het wel.

Miss Stik zei

Oei, ik gooi dat altijd in de compostbak. We hebben dat een tijdje gespaard omdat het toch hetzelfde is als die speelgoedmaisvlokjes. Maar na enkele leveringen van Bioplanet heb je echt wel dozen en dozen van dat spul.

meisjesmama zei

wij hebben zo'n groentenpakket van de wassende maan. Eigenlijk vooral om meer seizoensgroenten te eten en omdat het praktisch veel gemakkelijker is zo zonder auto. En eigenlijk zijn die groenten zoveel lekkerder, puurder van smaak! Voorheen vond ik bio te duur, vooral ook omdat ik de bioplanet niet kon weerstaan om de winkel half leeg te kopen. Wij betalen 12€ per week voor ons groentenpakket (met wat fruit erbij)en komen daar een hele week mee toe (fruit moeten we wel bijkopen). Dat is toch echt goedkoop? We eten ook meer groenten sinds ons pakket, en veel meer soep ook. Omdat het zonde is om iets te moeten weggooien en omdat het pakket op moet tegen het volgende pakket! Een aanrader!

**Sabine** zei

das juistn, meisjesmama, die paketten zijn een goeie deal. Ik had ook wassende maan toen ik nog in gent woonde, nu is het van de loods. Nu toch al een jaar of zeven dat ik het zo doe. Ik betaal 15 euro per week voor mijn pakket, maar ik kan daar gans de opvang van eten geven. We hebben ook nog een kleine opbrengst uit eigen tuin.
Fruit koop ik apart. Meestal bio, altijd lokaal.

Sara zei

Wij hebben een groentenpakket via Hartenboer. Ook kaas, brood... kopen we vaak aan via hen.
Kuisproducten zijn bij mij ook altijd bio (Ecover of Froggy), net als verzorgingsproducten (Weleda blijft mijn favoriet!).
Pia draagt katoenen luiers, nu en dan afgewisseld met wegwerp. Ik koop meestal biologische wegwerp luiers, maar soms ook al eens Huggies. Het verschil in geur is enorm! De katoenen zijn echt geurloos na even dragen, de biologische wegwerpluiers begin je wel te ruiken, maar de niet-biologische wegwerpluiers stinken echt enorm als je dat niet meer gewoon bent. Ik moet er niet aan denken welke chemische troep er allemaal in zit.

Sabine zei

@ingrid: inderdaad! Dat brood van Jowan is echt suuuuper! We waren er gisteren nog en ik heb weer lekker kunnen smullen :)
Jammer dat het zo ver rijden is voor ons en we moeten nooit daar in de buurt zijn.
Maar ik denk eigenlijk dat ik die broden ook kan bestellen bij Marianne van De Rank in Sint Gillis, ik heb daar toch al Jowan-broodzakken zien liggen.
Op hoop van zegen :)

Anoniem zei

Ik lees hier dat je zelf shampoo kunt maken, hoe wordt dat dan gedaan? Heeft er al iemand ervaring mee?

Groetjes,
Jessy.