vrijdag 12 februari 2010

Chocolalalalala

Ik kreeg een bericht van Els Keytsman gisteren, ik zet het even hieronder...

Slechts één grote koffiemultinational in ons land weigert te kiezen voor fair trade (Douwe Egberts)
In de chocoladesector is nog erger: de meeste chocolade in de Belgische winkelrekken is niet kindvriendelijk. In West-Afrika werken meer dan 100.000 kinderen onder wat men “de ergste vormen van kinderarbeid” noemt, en naar schatting 10.000 kinderen zijn het slachtoffer van kinderhandel.

Oxfam-Wereldwinkels wil de chocoladebedrijven in België aanzetten om alleen nog fairtradechocolade te maken. Tot dat gebeurt hopen we dat de Belgische consument de keuze maakt voor chocolade die echt kindvriendelijk is. Tenslotte willen we België, het chocoladeland bij uitstek, het voortouw zien nemen in de bevordering van de productie en consumptie van fairtradechocolade.

De beste garantie op kindvriendelijke chocolade is fair trade omdat het zowel kindslavernij bestrijdt als de extreme armoede die aan de basis ligt van dergelijke praktijken.

Word fan van de FB-group http://www.facebook.com/#!/pages/Kindslavernij-lust-ik-niet/287340808812?ref=ts
Teken de petitie op http://www.kindslavernijlustikniet.be


 
 Eerlijk is eerlijk: ik wist dat eigenlijk niet. Ik had er ook nog niet echt over nagedacht. Nu wel dus. Het is te zot voor woorden dat in het zuiden kinderen uit armoede ingeschakeld worden in de productie van onze snoep. En waarom?
Ik koop niet veel chocolade want ik eet dat eigenlijk niet zo graag. Hoogstens eens wat chocoladedruppels in warme vanillepudding of in een cake. Je zal me niet gauw betrappen met een echte reep chocolade in de hand, maar dat maakt niet uit.  Als ik nu nog pralines koop, of choco, zal ik er op letten dat het slavernij-vrij is.
Wisten jullie dit? Zijn jullie bereid om er op te letten? Hebben jullie de fair trade chocolade al geproeft en is ie lekker?

8 opmerkingen:

Kelly zei

Ik wist dit niet 100% zeker, maar ik had wel een vermoeden. Ik koop al een tijdje enkel nog oxfam-chocolade. En ik vind hem heerlijk, vooral de bruine met nootjes :)

spookjes zei

ooo wat voel ik me plots schuldig !!!
nee dat wist ik niet en ga nu zeker hier op letten !!!

mama'ritha zei

Er zijn hier potjes chocopasta, die slavernij-vrij zijn. Maarja, ze zijn ook veel duurder.
En past is hier zo op.

Mammalien zei

Ik wist het wel, als ik een reep voor mezelf koop is die dan ook van tony chocolonely (fair trade). Prima! Helaas ga ik toch vaak om voor de kids, bekende merken met kleurige verpakkingen. Zou graag zien dat de winkels een wat breder aanbod in goede elkkere fair trade spullen hadden.

plukdedagsandra zei

Als ik chocolade koop is het voor het grootse deel fairtrade, maar hier wordt nogal veel choco gesmuld als beleg 's ochtends en daarom koop ik de goedkoopste! In de Oxfam koop ik wel altijd een pot of 2 als ik er ben, maar zo snel op. De goedkoopste pot bij Delhaize kost bv. 1, 47 Euro voor 750 gr. De pot van Oxfam is geloof ik 400 gr voor 2, 25 Euro en we hebben 2 potten groot nodig per week of 4 kleintjes.
Af en toe kijk ik wel naar de portemonnee.

Maar ja! We kopen wel al onze chocomelk en fruitsap in de Oxfamwinkel in grote kratten. We kijken dus al veel. De koffie uit de Oxfam vind ik niet zo lekker (de padjes bedoel ik).

Maar de repen chocolade kopen wij niet zo heel veel dus als het is is in de oxfam als extraatje.

Sophie zei

Oei oei dit wist ik dus ook niet. Heel toevallig, maar eergisteren kocht ik chocolade van Oxfam - voor de eerste keer eigenlijk. En ik moet zeggen, zowel ik als Frederik hebben nog nooit zo'n lekkere chocolade gegeten, eerlijk waar. Het is hele donkere, met 70 % cacao. Hij smaakt helemaal niet bitter, wat normaal gezien toch een nadeel is (vind ik dan) aan donkere chocolade. Vanaf nu enkel nog eerlijke chocolade bij ons - Bedankt voor de tip !

Manuela zei

Ik heb je weblog via Pluk de dag Sandra gevonden en lees hem met plezier. Ik ben een jonge moeder, die haar kind (en toekomstig kind 19 wkn zwanger)gedeeltelijk vegetarisch opvoed. Ik eet vegetarisch en manlief vlees, dus voor de kinderen een middenweg. Ik probeer wel fair trade te kopen als ik de keuze heb.Wij hebben de fairtrade hagelslag en die is heel lekker. Echt repen chocola koop ik niet, maar dan zou ik ook fairtrade nemen. Jammer dat er gewone chocola op koekjes zit.

vrouwtje gekruid zei

Ik schaam me eigenlijk dat ik hierbij nog nooit heb stilgestaan. Maar blijkbaar is het dus niet enkel met kleren en schoenen.
Vanaf nu eet ik geen chocolade meer zonder hieraan te denken en in het vervolg ook hier fairtrade chocolade.