dinsdag 9 februari 2010

de kip of het ei

Ons kippen zijn rare madammen. Eerst leggen ze niet door vermindering van daglicht, daarna de rui, en nu het weer vriest leggen ze massas eitjes (roept daar iemand 'pannenkoeken'?)
Ik ontdekte er vandaag maar liefst 8, want ik had gisteren niet in het kot gekeken.
Nu vroeg ik mij af of een ei kan bevriezen en of het dan alsnog eetbaar is.
En als het niet kan bevriezen, of dat dan komt omdat er een dooier inzit.


Gelukkig wist het internet raad ;-)
 Een ei dat bevroren is geraakt (of waarvan je zo een vermoeden hebt) kan je perfect nog consumeren, tenzij de schaal ervan is gebroken door het vriezen, dan neem je best het zekere voor het onzekere en doe je het ei weg. Een ei dat bevroren is geweest, natuurlijk niet opnieuw invriezen. (maar dat is met alle voedingswaren zo)

12 opmerkingen:

Sabia zei

Ik heb gelijk trek in pannenkoeken als ik dit lees. Kippen zijn wonderlijke beesten :)

Willy zei

En, en, en? Wij hebben ook een vijftal kakelende dames rondhobbelen achterin onze tuin, dus ik ben erg benieuwd ;-)!

Naadjes en draadjes zei

Gek, ik stelde me daarnet dezelfde vraag. Hier lopen drie kippen rond. Gisteren was ik ook niet in hun hok gaan kijken, daarstraks vond ik zes eitjes. Gekke dieren!

Roelien zei

En wat zei internet dan?

Leuke nieuwe naam heb je!

plukdedagsandra zei

Leuke nieuwe outfit heeft je blog!

Ik vraag me dat ook af of die eitjes bevriezen dan. Daar heb ik nog nooit bij stil gestaan.
Vandaag is er bij ons niet in het hok gekeken. Morgen maar eens kijken.

Sabine zei

ik heb het effe aangevuld :-)

moeke Vera zei

awel, da's straf ... weer iets bijgeleerd.
Mijn ventje kiepert de 'bevroren' eitjes altijd weg ...
'k Zal hem ne keer onder zijn vijs geven zie :-):-)

Huize steen zei

Zo weer wat geleerd ;-) Ik heb alleen geen kippen :-D Leuke nieuwe look !!

Naadjes en draadjes zei

Okido! Dan kunnen we er hier ook van genieten deze week (en voor de zekerheid zal ik morgen toch maar een keertje gaan kijken bij mijn drie vriendinnen).

plukdedagsandra zei

Gisteren haalde oudste hier 2 eieren uit het hok. Allebei gebarsten dus weggegooid. Maar ik ben ook weer wat wijzer geworden (hopelijk onthoud ik het nu ook!)

knutsel Rein zei

Eieren die gebarsten zijn door de vrieskou gooi ik ook weg.

maar je kan ze wel invriezen,
opgekuts in een plastiek doos,
goed te gebruiken voor roerei of pannenkoeken.

eventjeswicht zei

Ik kon de gedachte niet negeren: die kippen zijn op sterven na doodgevroren en proberen zich nog wanhopig voort te planten. Nee, dat zou te erg zijn. Dat kan niet waar zijn. Ik wens jullie nog heel veel pannenkoeken!