maandag 1 februari 2010

ecologisch shoppen

Dat bedlinnen dus, dat ik kocht aan een klein prijsje...
Ik heb er nog geen foto van (comming soon) omdat het nog niet op ligt.
Ik kocht dat bij ecolena, een groothandel in Dendermonde van ecologisch textiel, slechts 2 keer per jaar houden ze een stockverkoop, tijdens de solden, van de minder recente collecties.

Maar voor wie interesse heeft in ecologische spullen, hip of traditioneler, is er sowieso een heel mooi aanbod.
Met een aantal winkels heb ik zelf heel prettige ervaringen, en ik  geef ze hieronder mee:

Ten eerste pluis (niet echt een verrassing hee voor wie mij al wat langer kent ;-)... daar is een aanbod voor baby's, kinderen en vrouwen. Pluis heeft ook permanent een koopjeskamertje waar je mooie koopjes kan doen.

Dan is er bebo, ook gerund door een prachtige meid. Hou haar blog in de gaten voor data en speciale evenementen want het is een reizend winkeltje. Binnenkort kan je ook afspraak maken bij haar thuis, maar voorlopig nog niet. Hier kunnen kinderen, mannen en vrouwen iets moois vinden.

Fair in Antwerpen, heeft ook een heel mooi en groot aanbod voor mannen en vrouwen, baby's en kinderen. Naast de winkel hebben ze ook een eethuisje waar je al even fair kan gaan eten na het shoppen.

In Antwerpen is er ook Today is a good day, waar mensen die meer van jeansmode houden hun hart kunnen ophalen in mooie, supertrendy, ecologische kledij. Ook daar is een rek voorzien met koopjes allerhande. En mannen en vrouwen vinden er alles wat hun hippe hartje begeert.

En nog in Antwerpen (maak er gerust eens een dagje van) Mandragora. Daar vind je naast dames en herenkleding ook leuke kinderspullen, maar ook verantwoord speelgoed, boeken, gezelshapsspellen, en ecologisch ondergoed en kousen.

Op het web kunnen hippe eco-chics ook veel tips en info vinden op de style-me-green site. Het is geen winkel evenwel. En wat de kinderen betreft is growing up green een leuk blog met veel info en leuke wedstrijden en links naar winkeltjes. En bij Green jump vind je voor je kindjes ook alles wat je nodig kan hebben.
En natuurlijk is er ook kudzu die hun aanbod voor kleine kinderen ook nog aan het uitbreiden zijn, maar daar vind je voor elke leeftijd wel heel toffe hippe verantwoorde spulletjes. (Ze doen op dit moment ook een fotowedstrijd omdat ze 1 jaar bestaan.)

En dat zijn dan alleen de winkels en mensen waar ikzelf ervaring mee heb, en waar ik heel erg over te spreken ben.
Als je nog tips en suggesties of ervaringen hebt, die zijn altijd welkom!

Ik vind het zelf echt heel belangrijk dat de dingen die ik koop 'zuiver' zijn. Dat er geen kinderarbeid aan kleeft, geen uitbuiting, en geen 'gedwongen werken met milieu- en gezondheidsverpestende middelen' zoals in de traditionele katoenteelt.
Met zuiver bedoel ik ook dat ik niet wil dat er zware metalen in prints of tekeningen op de kledij zitten en dat de stukken niet behandeld zijn met vervuilende producten, zowel naar milieu toe dan, als naar de eigen gezondheid.
Ik ben zelf heel blij dat er ook in ketens wat aandacht komt voor bio-katoen en dergelijke. Het enige dat mij een beetje stoort toch wel, is dat ik denk dat ze dat doen vanuit een financieel oogpunt. Mensen (zoals die die ik hierboven noemde) die vanuit een heel eerlijke visie met bioproducten werken, die gaan voor een volledig schoon assortiment. Niet vanuit hun portemonnee (hoewel ze ook moeten leven natuurlijk) maar vooral vanuit hun hart. Dat vind ik fantastisch, dat vind ik geweldig. Dat is zo correct, dat is zo puur.
Dus ja, met die ketens is het wat dubbel. Ik heb ooit al wel kleding gekocht en gekregen met een biolabel uit H&M en C&A en dat is ook prima. Goed ook dat er op die manier toch ook nog een groter publiek wordt aangesproken, want niet iedereen (helaas) zoekt bewust de ecologische producten op.
Zo is bio ook echt betaalbaar. Al ben ik ervan overtuigd dat wie iets duurdere biospullen koopt en daar duurzaam mee omgaat, op de lange duur (doordat het goede kwaliteit is en zorgzame omgang) toch goedkoper af is dan wie goedkoop en veel aanschaft. Ik ben zelf geen grootverdiener, ik combineer dan zelf ook bio met tweedehands met een koopje en duurzame omgang. En dat werkt.

Onze centen hebben we zelf in de handen. Met ons geld bepalen we zelf een stuk de richting van de economie. Iets kopen, is een producent (en winkelier) steunen en hem aanmoedigen om voort te doen zoals hij bezig is.
Daarom koop ik dus fair. Omdat het is waar ik ook met mijn hart voor sta.
Ik hoop van u hetzelfde ;-)


*Op de website van goede waar vind je veel achtergrondinformatie, ook over de desastreuze gevolgen van de 'gewone' katoenteelt.

10 opmerkingen:

Kelly zei

Bedankt voor de tips!

sillie zei

je hebt leuke tips, ik ga zeker vaker kijken.Zelf probeer ik er ook aan te denken maar eerlijk is eerlijk soms is het me te duur... en dan kies ik helaas voor het minder bio goede produkt.(kan het geld maar een keer uitgeven)
Maar ik probeer het wel....

Mammalien zei

Super, dank voor deze tips. Ik heb een hoop mooie (en eco!) dingen gezien!!

Nicole zei

Goed om te handelen naar je idealen! 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf,' gaat het spreekwoord tenslotte.

isabel zei

Bedankt voor de tips!!

Ook een absolute aanrader, maar wel wat uit de buurt voor jou denk ik (al hebben ze ook een webshop): doekjes en broekjes in Leuven. Ik ben al jaar en dag fan :-) Een eindje terug openden ze ook 'anders getint', met collecties voor volwassenen.

En verder haal ik voor zoonlief ook geregeld wat uit de tweedehandswinkel, ook een vorm van 'duurzaam' bezig zijn als je het mij vraagt...

Ik speur zo meteen eens rond op jouw linkjes, altijd leuk :-)

plukdedagsandra zei

De meeste tips kende ik al.

Je bent er al een hele tijd mee bezig met zo ecologisch mogelijk te leven en dat merk je. Ik heb er bewondering voor.

Zelf vind ik het soms nog moeilijk. Vooral met kledij dan. Voor de oudere kinderen is het moeilijk vindbaar: eco kledij. Dan ga ik dus wel naar de grote ketens ofzo. Voor mezelf en de kleine jongens is het niet zo moeilijk.
Wat "leven" betreft. Eten is niet zo heel moeilijk om bijna geen vlees te eten. Maar als je naar speelgoed of bv. inrichten, verbouwen enzo gaat kijken is het weer wat anders hé.
Hoe ga je dat doen met de verbouwing? Kies je echt voor volledig natuurlijk bouwen. (er is een boek uit over natuurlijk bouwen en verbouwen).

Zelf doe ik mijn best, maar ook voor mijn washok was het afwegen.
Ecologisch en biologisch willen leven vergt ook wel wat denkwerk voor wie er nog niet zolang mee bezig is.

spookjes zei

het is inderdaad moeilijk om ecologisch te schoppen en het budget niet uit het oog te verliezen .

maar je heb gelijk dat je slim kan kopen en je ideale niet naast je neer moet leggen als je denkt dat iets te duur is .

(ben blij dat ik blog mama's gevonden heb die mijn ideale delen ,in het echt leven kom ik ze niet veel tegen ;) )

Micheline zei

Mijn favorieten zijn "Anders getint" en "Hempmade" in Leuven.
Ik heb laatst een bio-jeans gekocht
bij JBC, daar hebben ze ook bio-kinderkleding.
Groetjes,
Micheline van het krea-clubje.

Tom zei

Tip; Voor duurzaam ondergoed van boxershort tot slip kun je goed slagen bij de webshop lotika.nl hier verkopen ze fairtrade en biologisch ondergoed van o.a. Saint Basics en Pants to Poverty.
http://www.lotika.nl

Anoniem zei

Pluis in Schoonaarde bestaat niet meer. Heeft iemand tips voor een warm ecologisch dekbedovertrek?