vrijdag 19 februari 2010

Waar een doos mij al niet heen brengt....

Vanmorgen heb ik David naar de colruyt gestuurd om een bestelling van Bio-planet die daar klaarstond op mijn naam. Meestal koop ik mijn gerief bij de kleinere natuurwinkels hier in de buurt (de bioshop in hamme, maele ghijs, de rank en de botanik), maar nu dus via bioplanet omdat ik in de kleinere winkels niet vond wat ik zocht. En hiermee kwam hij terug:


Amaai, Sabine, iets te vieren?
Ja., awel eigenlijk wel. Want de oudergroep bestaat een jaar en dat vind ik wel een bubbeltje waard.
En dus kocht ik enkele flessen bubbelend fruitsap (tis in de voormiddag te doen en de kindjes mogen meevieren)
Maar daar gaat het nu efkes niet over eigenlijk. Zie je waar die flessen  inzitten? In piepschuim. Daar schrok ik toch wel even van, omdat het dus wel van een biowinkel kwam hee!

Ik bekijk het eens even van dichterbij, snuffelde er eens aan en vond dat het iets merkwaardig was.
Ik sopte zo een stukje in mijn afwaswater en het schroempelde ineen!
 

Ziede? Na een seconde in water gedoopt te zijn, bleef er van zo 1 schuimpje maar een klein papje over.
Ik heb naar bioplanet gebeld om te vragen wat het was, en van welk materiaal enzo en of ik het kon composteren. 
De man aan de lijn wist eerst niet goed waarover ik het had en beweerde dat de dozen met piepschuim zijn gevuld. Maar is raad gaan vragen aan een collega en die wist dan te zeggen dat de grondstof mais is, de schuimpjes volledig veilig biologisch afbreekbaar zijn, maar niet in een thuiscomposteervat  mogen gegooid worden, wel in een compostinstallatie.
Ik wou nog vanalles weten, maar de antwoorden waren op aan de andere kant van de lijn, dus ik besloot verder te zoeken op het net. Met greenseng zocht ik op verpakkingsmaterialen op basis van mais, en ineens vond ik een site waar ik al langer naar op zoek was, meer bepaald sinds we op Dranouter onze borden hadden opgegeten, want ik had daar niet over geblogd, maar we kregen daar ons eten op compleet verteerbare borden en ik vond dat zo super dat ik toen al op zoek ging waar je dat kon kopen, maar tot vandaag had ik dat dus niet gevonden. In Olland kunde dat dus bestellen via deze site :-)
En ineens kreeg ik dan zo visioenen van ne mega bio-vegetarische potluck picknick waar iedereen zijn bord mag opeten. Maar dat blijft misschien een droom. Hoewel, als 1/10 van de bloglezers hier zo overwegen te komen, en zelf 3 van zijn lezers kan overtuigen om mee te doen, het zou misschien nog haalbaar zijn. Om de lente te vieren bijvoorbeeld. 

Ik voel die energie hier al stromen :-)

11 opmerkingen:

Anoniem zei

http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/speelmaiswinkel/
ook zoiets?
leuk voor de kids
zit op werk gr sillie

veerle zei

Ik beland hier voor het eerst. En die bubbels smaken naar meer...

Zoonlief heeft van die speelgoed-maïs. Ik gooide er wel al van in onze composteerbak. Dat had ik dus waarschijnlijk ook niet mogen doen. Helaas.

liefbeesje zei

da is dus gewoon playmais dat ze in die dozen draaien?

spookjes zei

laatst in de colruyt was mijn zoontje een beetje boos dat er nooit meer een doos met lekkers en tjoepekes (dus die mais dingen)
mee namen .(bio-planet naast oma en opa)
hij speelt daar heel graag mee en mag dan alles oplossen in en potje water !
dus laat je kindjes er maar op los !!!

Sabine zei

neeje, tis gene playmais, al weet ik niet precies hoe dat aanvoelt want ik heb dat nog niet in mijn handen gehad (mijn kinderen spelen met... playd'oh, kunde u voorstellen? Ik zou het zelf niet gekocht hebben, maar Mauro heeft het gekregen toen hij in het ziekenhuis lag, had ik dus niets aan te zeggen)

Soit.

Dit hier is zoals die kaaschipkes, cheeto's of hoe heet dat?
Heel luchtig, het weegt bijna niets. En het ziet er ook uit als van die piepschuimpjes.
David heeft er eentje opgegeten en vond het niet slecht (goed gek)
Maar het ruikt best wel lekker naar rijstwafeltjes ofzo.
Dat was dus eigenlijk nog een vraag die ik wou stellen: het mag niet in het compostvat, maar ik ben ook niet van plan er een hele vuiniszak mee vol te steken (we betalen per zak, niet per kilo) en ik weet niet waar ik het dan wel kwijtkan. Dus het staat hier nu nog wel even, wat als de kinders het opeten, is het zo slecht?
Enfin, op die vraag voorlopig geen antwoord :-)

Sabine zei

aangezien playmais met water aaneengezet kunnen worden, denk ik niet dat ze direct verschroempelen bij aanraking met water, zoals bij deze wel het geval is (zie foto: links is wat overschiet na 1 seconde in water te hebben gezeten)
Of ben ik mis?

sillie zei

hmm probeer het en je weet het? ik dacht het wel namelijk....

Sven zei

Als je ooit die picknick met eetbare borden toch organiseert, laat me zeker iets weten : dan mogen mijn kindjes nu eens "gans hun bord opeten" :)

Mei zei

Ja hoor, dat is hetzelfde materiaal als die playmaïs min de kleurtjes. Niet onderdompelen in water, maar de kant die je wil 'plakken' nat deppen op een sponsje. Super leuk knutselmateriaal!

**Sabine** zei

Schitterend, dat hoef ik dus voorlopig niet weg te doen. Ik dacht dat playmais veel zwaarder was.

Ik heb vanmiddag al een boom en een huis gemaakt.

Ik ga het goed bijhouden om te knutselen en als ik het teveel heb na een tijd (wie weet moet ik nog veel bestellingen bij bp doen) aan de juf van mauro geven voor de klas.

Vixi zei

Vraagje: kan je de spullen van de bio-planet in de colruyt laten afleveren?
Ik zou graag de groentemand van bioplanet nemen, maar dat is ver rijden, en daar gaat mijn groene gedachtengoed dan he...Moest het hier in het dorp bij de colruyt worden afgegeven, dat zou super zijn!